burgerinitiatief

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Oct 8 16:54:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het burgerinitiatief..... Met een bepaalde hoeveelheid "handtekeningen" of
> what ever (draagvlak) kun je een onderwerp wat leeft op de politieke agenda
> zetten zodat de politiek er een uitspraak over MOET doen.

Probleem is hier dat je overtuigingskracht anderen in je zaak te
betrekken (te interesseren) dan de overhand voert en niet de ernst van
de zaak. Daarmee sluit je het belang van de individueele burger uit.

> Jaren geleden
> heeft D66 hier in de Tweede Kamer tegen gestemd, waarom weet ik niet
> (misschien coalitiedwang).

Of de verkeerde visie. Want langs welke weg wil je de burger meer
invloed geven?
Tot nog toe zie ik D66 kiezen voor staatsrechtelijke vernieuwing die op
zichzelf ver weg staat van de burger.
Hem/har ook geen zicht of inzicht verschaft in het besturen of reilen en
zeilen van de politiek in het proces van besluitvorming.
Dan heb ik het nog niet gehad over het belang van het bestuur zelf en
het ambtelijk apparaat dat vooral uit is op draagvlak.

> Maar dan de landelijke variant ervan. Het
> Volksinitiatief.... Lijkt me iets waar D66 nooit tegen had mogen
> stemmen....

Ik heb even niet (meer) helder wat het verschil is tussen beide.
Burgerinitiatief vs Volksinitiatief, wat is het verschil?

Overigens, maakt me dat niet zoveel uit als het maar werkelijk een
mogelijkheid biedt voor de burger mee te doen en mee te denken in het
besluitvormingsproces.

Henk Elegeert