Opties

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Oct 7 17:54:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jaap Brand wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Lijsters,

> [...]

Wat mij betreft is *dit* nu juist *het* probleem.

De visie dat je enkel met macht in staat zou zijn invloed uit te
oefenen.
Te lang is dit de drijfveer van een/elke politieke partij geworden.

Daarmee ga je volstrekt voorbij aan de beperkingen die aan een
dergelijke stellingname verbonden zijn.
Bovendien ga je er dan vanuit dat je die macht wilt gebruiken om van
bovenaf zaken dwingend wilt opleggen.
D66 zou er mijns inziens goed aan doen het politieke bedrijf zelf
ingrijpende te wijzigen en daarbij de burger zelf meer in staat te
stellen om op elk niveau invloed uit te oefenen.

Om je idealen dan te verwezenlijken heb je een democratisch systeem
nodig dat het mogelijk maakt de invloed op het bestuurlijke niveau in te
brengen.

D66 zou meer nadruk kunnen leggen op de zelfredzaamheid van de burger in
het politieke en bestuurlijke model.
Om via die weg, de burger zelf in staat te stellen de zaken van belang
te bespreken en niet via een omweg namelijk de politiek.

Daarmee kan een burger ook meer dan slecht eenmaal per vier jaar
uitdrukking geven aan ZIJN/HAAR idealen.

Henk Elegeert