Freedom!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Oct 7 17:55:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:54 07-10-2002 +0200, Henk Elegeert wrote:

>D66 zou meer nadruk kunnen leggen op de zelfredzaamheid van de burger in
>het politieke en bestuurlijke model.

Precies! Zo zie ik het ook. Zal wel weer sixties zijn, en ouwelullen-retoriek (trouwens Vreeland: jij en je maatjes bent ook niet meer zo piep), maar het "do your own thing", en "Go your own way" is me uit het hart gegrepen. Net zoals "freedom is just another word for.....voting d66".

Mensen weten namelijk reuze goed wat goed voor ze is, wat ze willen eten, drinken, naar welke school ze willen, hoe ze willen leven en sterven, met wie ze willen trouwen of samenwonen, daar hebben ze geen moraalriddertje overheid voor nodig. Keuzevrijheid moet alleen wèl georganiseerd en zo nodig verdedigd worden. Dat is onze opdracht.

De politiek moet maximale vrijheid creëren, diverse vrijheden tegen elkaar afwegen, onvrijheden wegnemen (desnoods van de ander die teveel vrijheid opeist), zelfsturing en zelfbestuur mogelijk maken (dat heet democratie, hoe directer hoe beter). De overheid heeft in feite slechts één opdracht: zichzelf op termijn overbodig maken, hoe utopisch dat ook moge klinken.