A come back for Fortuyn

Sun Oct 6 11:33:56 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Lenny <LennyBruce235 at HOTMAIL.COM>:
>Lenny (...) vindt het commentaar van Prof. F wat tegestrijdig.
>Aan de ene kant Fortuin 'zo'n snoeshaan' noemen, toch een soort
>denigrerende opmerking, en in de volgende zin dat het wachten is op een
>nieuwe generatie met een nieuwe blik.

 Het geeft aan dat 's mijnsinziens de Fortuynisten in elk geval het
 antwoord NIET hebben.

>K'zou zegge wat let je, of nog beter wat let D66?
>Are you waiting for plate-tectonics to move?

 Dat zeg ik dus ook steeds (al lang voor de verkiezingen trouwens).

 Ik gebruik keer op keer de metafoor van 'het roer omgooien' en dat
 D66 dus alles wil, behalve van koers veranderen. Gevolg was het
 verkiezings-echec; maar ook NA de verkiezingen is er NIETS veranderd
 - men gaat gewoon door in de ingeslagen weg. Met als gevolg: een
 verdere electorale afkalving van de partij.

 Ik vraag me af wanneer het roer dus wel omgaat. Als D66 op 5 zetels
 staat, of op 4 ? Op 3, 2, 1, 0 ?

 Op een bepaald moment moet er dus wat gebeuren. Dat moment lag
 feitelijk een paar jaar terug. Thans gaat het erom wanneer het
 uitblijven daarvan alsnog gecorrigeerd gaat worden. Afstand nemen
 van Paars (=het bijwagen zijn van een op apengapen liggende PvdA),
 en een felle aanval op de LPF lijken me een voorwaarde. Maar D66 is
 nog steeds een Paarse partij, en D66 wil maar wat graag samenwerken
 met de LPF. Dat is dus exact de verkeerde koers. Maar men weet niet
 van ophouden, de ellende gaat maar door. Ik kan me niet voorstellen
 dat de betrokken zelf niet doorhebben wat het gevolg is van hun
 opstelling. Het enige dat ik me kan indenken is dat men niets anders
 weet dan door te gaan...

 D66 zou een voorbeeld moeten nemen aan de SP; die partij doet zo'n
 beetje alles goed. Boffen dat de SP zo links is, anders werd D66
 compleet weggevaagd.

 Een typisch D66-geluid in deze tijd zou zijn...
  1. Afstand te nemen van die benepen 'normen en waarden'-discussie.
  2. Afstand te nemen van die benepen WAO-discussie.
  3. Afstand te nemen van die benepen 11-september discussie.
  4. Afstand te nemen van die benepen Irak-discussie.
  5. Afstand te nemen van die benepen 'war on drugs'-discussie.
  6. Afstand te nemen van die benepen discussie over het uitleveren
     aan de VS van mensen die in ONS land een misdaad zouden hebben
     begaan, om DAAR daarvoor terecht te moeten staan.

 Zoeken naar een vrijzinnig alternatief voor dergelijke onderwerpen
 uit de christen-fundamentalistische hamburger-cultuur, zou zeker
 op z'n plaats zijn. Zelf vind ik dat D66 iets zinnigs zou kunnen
 zeggen over het immigratie-vraagstuk (de immigranten -die nog steeds
 niet zo mogen heten- komen bij duizenden tegelijk ons land binnen
 maar we gaan zitten kommaneuken over de enkele vluchteling) - maar
 daar is de partij duidelijk nog te politiek correct voor. Een derge-
 lijke discussie (die nieuwe Pimmen de wind uit de zeilen zou kunnen
 nemen) is vooralsnog taboe.

 Maar de bovenstaande taboe's zouden heel wel aangekaart kunnen worden;
 verzet tegen dat benepen gedoe is op z'n plaats. Zeker als de sugges-
 tie ontstaat dat D66 het er eigenlijk wel mee eens is, dat dergelijke
 punten onderdeel zijn gaan uitmaken van de politieke correctheid.

 Marc Fluks, Amsterdam