Verloedering openbaar ministerie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Oct 5 16:33:41 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Henk,
>
> Twee korte (echt waar) to-the-point (echt waar) reacties na jouw aangehaalde
> woorden hierna ...

Jawel Fritz, maar nu verwacht je zelfs dat oom agent zijn leven in de
waagschaal gaat stellen, voor een fiets die zeer waarschijnlijk toch
verzekerd is. Bovendien viel met zekerheid vast te stellen wat de man in
kwestie aan het doen was?

> Zoals bekend moet je wel het gezag van aanwezige politie primair
> respecteren, en het leek me niet opportuun zlefs onnodig riskant ondaks zijn
> aanwezigheid dan maar op eigen houtje zelf op te treden, onder zijn
> afwachtende ogen, wie ben ik en wat kan ik daar van?

Ook hij zal de (be-)dreigingen kunnen in concluderen dat het geen zin
heeft.
Zelfs niet met een burger in de buurt die ook met de handen in de zakken
staat. :)

Maar kennen burgers hun plicht in dergelijke gevallen en handelen ze als
dusdanig?

> Bovendien zijn te veel voorbeelden bekend hoe licht optredende burgers toch
> zwaar aangepakt worden als het toch fysiek uit de hand loopt.

Er zijn een aantal zeer schrijnende gevallen bekend.

> Deze dief had
> zoals inmiddels kennelijk gebruikelijk gelijk aangifte tegen mij kunnen doen
> bijvoorbeeld,

Op grond waarvan?

> en dat had ik wel een lange tijd vastgezeten, want zo gaat dat
> tegenwoordig helaas, en dat wilde ik mijn vriend die het toch al te
> gevaarlijk vond dat ik mijn ogen niet dicht deed voor wat zich afspeelde
> niet ook nog aandoen.

Toegegeven Fritz, deze samenleving is niet van enig risico ontbloot.

Ook ik wordt bedreigd als ik jongeren aanspreek op het overtreden van
regels.

"Wie ben jij? Ben jij Politie? Nee, nou dan?", en dergelijke wordt mij
toe geschreeuwd/gesnauwd, waarbij - als ik ook op de non-verbale
communicatie af moet gaan - mij heel wat te wachten staat.
Zeker als ook het mobieltje ter hand wordt genomen om een paar vriendjes
uit te gaan nodigen.

Wat nu Fritz?

> We hadden al meer dan genoeg van onze burgerlijke tijd verspild aan de
> falende door bureaucraten vernoemde politie-justitie-keten.

Weg ermee! :)

Henk Elegeert