Verloedering openbaar ministerie

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Oct 4 20:59:01 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Bart Meerdink wrote: (knip)

> Nou, niet echt lees maar!!!

> http://www.openbaarministerie.nl/basis/actu.php?id=67

(artikel, knip)

> Als ik dan naar de fietsendiefstallen kijk, is dat een vorm van criminaliteit die in belangrijke mate cultureel bepaald is. Meneer Oostrom legt de schuld voor de fietsendiefstal bij junks. Dat klopt maar ten dele. Fietsen worden ook grootschalig tegen de wil van de eigenaar geleend door jongeren die allerminst verslaafd zijn. Junks zijn bovendien bij mijn weten zelf niet van die fanatieke wielrijders. Zij stelen fietsen omdat er een markt voor is. Die één miljoen fietsen komen terecht bij een grote groep van burgers die er blijkbaar geen probleem in zien om een gestolen fiets te kopen. Het normbesef op dit punt is kennelijk laag ontwikkeld. Tegen die massaliteit valt niet op te rechercheren.

Bedankt Henk voor de link, je kunt niet dicht genoeg bij de bron zitten.

Na lezing kom ik tot de conclusie dat de Telegraaf gelijk had en dat de
Wijkerslooth inderdaad zijn eigen falen in de schoenen van de burger tracht te
schuiven.

Ik ben niet gewend om bij een winkel of tweedehands zaak of rommelmarkt of
fietsenzaak e.d. te vragen naar de oorspronkelijke bonnetjes van X jaar
geleden, als ze er al zouden zijn. Wie wel? Alleen het feit dat de politie
toelaat dat er zoveel fietsen gestolen worden (en mogelijk geexporteerd!)
maakt het aannemelijk dat een willekeurige te koop aangeboden fiets 'gestolen
waar' is. Van iemand van wie de fiets gestolen is kun je niet verwachten dat
deze een gloednieuwe fiets koopt met het risico deze nog sneller kwijt te zijn.

De politie moet gewoon de burger niet de rol van detective opdringen, als ze
het zelf niet eens kunnen! Privacy-wetgeving beperkt de burger daarbij nog
eens drastich in de mogelijkheden hiertoe.

Bart Meerdink