A come back for Fortuyn

Fri Oct 4 09:57:59 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Antwoord op jouw vraag betekent m.i.dat we hier in herhaling vallen. Maar ik
zie in dat ik daar niet aan ontkom.

Ik heb helaas niet de beschikking over de bandopnamen noch notulen van de
ministerraad en voorbereidende commissies enzovoort. Bijna alles is voor mij
dus per definitie hear/say en read/write (hoewel ik in deze ook mijn eigen
persoonlijke bronnen heb, maar die houd ik er in zoverre buiten dat ik mij
slechts uitlaat over wat in het openbaar bekend is gemaakt door deze en
genen), ook de uitlatingen van Dijkstal en De Vries zelf e.a. (voor en) vlak
na de moord op tv (en radio), en de vele verslagen in kranten.

Hoe e.e.a. is gegaan in kabinet, bij justitie en politie tijdens de vele
weggelachen aangiften door pIm en in die commissie die analyseerde mede op
basis van de inlichtingendienst of wel of niet te beveiligen is uitgebreid
gememoreerd door o.a. De Vries zelf, inclusief zijn argumentatie achteraf om
beveiliging te weigeren dat er immers natuurlijk vooraf nog geen bewijs was
dat de vele door Pim gemelde dreigementen en door iedereen geconstateerde
"ludieke" aanslagen en grimmige sfeer daadwerkelijk zouden (kunnen) leiden
tot een succesvolle moordaanslag. (Als het kalf verdronken is dempt men de
put.) En het feit dat willekeurige diplomaten en buitenlandse politici wel
gewoon beschermd werden. En de weigering van de Rotterdamse commissaris te
beschermen en het eigen initiatief van de Rotterdamse taxichauffeurs in
deze. Enzovoort. Enzovoort.

In deze zijn de deskundige analyses en commentaren van topmensen uit de
persoonlijke beveiligingsbranche, inclusief mensen die zelf werken en
gewerkt hebben voor koningin, kabinet e.a. officiële hotemetoten, het
interessantst. Een paar waren in kranten te lezen en natuurlijk ook in hun
eigen interne/externe media.

Het blijft lastig dat De vries c.s. wegkwam met zijn genante procedurele
verschoningsverklaring op de avond van de moord (een soort wir haben es
nicht gewusst), waarvan Kok zich zichtbaar distantieerde, en dat behalve het
officiële onderzoek gestart door nota bene de meest-verantwoordelijke
minister zelf, er gewoon nog geen kritische vragen zijn gesteld in het
parlement.laat staan beantwoord. Om de lieve vrede te herstellen. Zo gaat
dat dus in Nederland. En hoelang we deze keer moeten wachten op officiele
(wetenschappelijke) onderzoeken tot het debat met naam en toenaam wordt
gevoerd is maar weer afwachten. Hoe dan ook, dat er bewust en/of onbewust
inschattingsfouten zijn gemaakt, achteraf gezien mag ik hopen zou men toch
andere keuzen maken inzake de beveiliging van een oppositionele
kandidaat-premier, is evident gezien het resultaat. En blijkt ook uit het
ongerijmde, namelijk de onmiddelijke enorme beveiliging van (alle) andere
politici na de moordaanslag.

Voor minder en kortere bedreiging is die mevrouw van de W. Beckman Stichting
van de PvdA (terecht, gelukkig) wel onmiddelijk beschermd en de politie
blijft daartoe ook bereid, althans weer volgens verklaringen die we in de
krant lezen. En onderzoekt justitie en politie ook de dreigementen, zoals
dat bij Pim geweigerd is, zelfs bijvoorbeeld na een succesvolle aanslag met
uitwerpselen en bloed waarvan de drie daderessen nota bene bekend waren. Er
lijkt wel iets een beetje geleerd te zijn, als het in deze tenminste geen
willekeur in casu persoonlijke voor- en afkeur betreft.

Fritz van Rikxoort