Keiharde mensenhandel buschauffeurs

Thu Oct 3 09:30:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste allen,

Bert verzocht een per abuis alleen aan mij gestuurd bericht aan allen te
posten. Bij deze.
Hij heeft goede redenen te vermoeden dat de overdreven dwang op het
personeel ipv. alleen baangarantie door Connexion zelf wordt toegepast, want
volgt vologens zijn dossierkennis niet uit de wet.
Als dat inderdaad zo is teft Paars op dat punt geen blaam en is het aan (de
vakbond van) het personeel dit te vechten. We zullen zien hoe het verder
gaat.

Mijn opvattingen blijven overigens staan, met begrip voor door anderen
ingebrachte keerzijden van de medailles, maar gelukkig is er dan kennelijk
geen sprake van een absoluut opgelegde goedkope manier om aan personeel te
komen als de overheid met de laagste prijs wordt bediend, zonder te hoeven
werven en opleiden. Hoe dat in de praktijk nou echt bij de vele (nog te
volgen) veilingen uitwerkt en hoe markt- en prijsconcurrentie verstorend een
en ander toch zal werken zullen we ook zien.
Er blijft kennelijk in de praktijk een zeker recht en automatisme personeel
van anderen over te nemen resp. plicht over te dragen, uniek, gelukkig niet
zo in andere sectoren waar al dan niet ook de overheid lage(re) prijzen
probeert af te dingen tussen aanbieders. Hoe een en ander nou precies zit en
wie en welke afspraken waarvoor verantwoordelijk zijn in deze blijft hier
vooralsnog onduidelijk. Beetje onbevredigend. Wordt vervolgd?

Al met al was het een snelle brede discussie van hoog niveau. Geeft
vertrouwen.

Fritz van Rikxoort