Hoeveel weten Hensbroek en Wijnschenk eigenlijk van het bedrijfsl even?

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Thu Oct 3 07:13:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

ik moet erg lachen om het argument van fractievoorzitter Wijnschenk en
minister Hensbroek (een voormalige tijdschriftuitgever en platenbaas) dat
partijvoorzitter Maas niemand mag schorsen omdat hij in functie gelijkstaat
aan een "interim-manager".
  Voor zover ik het bedrijfsleven ken (en mijn zus is partner bij McKinsey
Duitsland...) stel je in het bedrijfsleven juist een interim-manager aan als
er ergens hardhandig orde op zaken moet worden gesteld, en is het uitvoeren
van ontslagen van (in het ergste geval) groepen mensen juist bij uitstek de
taak die een interim-manager moet en kan uitvoeren omdat hij vóór zijn
aanstelling geen band met het bedrijf of enige van haar werknemers had, en
omdat hij geacht wordt na gedane opruimarbeid weer te vertrekken.

  Dat de partij nog steeds geen gekozen bestuur heeft, hebben ze onder meer
aan voormalig fractievoorzitter Mat Herben te danken die het partijcongres
in De Doelen zozeer als een éénrichtingsverkeer (alleen toespraken door
geselcteerde prominenten vanaf het podium) organiseerde dat er geen enkele
inbreng vanuit de zaal kon worden gebracht. Hensbroek en de andere
LPF-bewindslieden zijn ná die vertoning tot de partij toegetreden en hebben
daarmee impliciet met die ondemocratische gang van zaken ingestemd; dus noch
de fractieleiding noch de bewindslieden kunnen nu het partijbestuur
verwijten dat ze niet democratisch bestuurd worden. En volgens mij valt er
voor de Wijnschenk-factie beter met Maas zelf te praten dan met de inmiddels
wel volgens democratische weg gekozen regiovoorzitters.

Bernard Aris