Journalist aangevallen in LPF vergaderkamer

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Oct 3 03:06:16 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kom Fritz, daarin verschillen nog journalisten, politici, nog gewone
mensen.

> Afstandelijkheid, objectiviteit, hoor- en wederhoor, kortom kwalitatieve
> meerwaarde leveren in de rol van relevante informatie via media doorgeven
> aan burgers.

Dat is ook precies de meerwaarde van programma's als Den Haag Vandaag.
Alleen je mot ze wel regelmatig volgen om *door* te hebben waar het over
gaat.

Het is ook de politiek zelf die er op geen enkel manier iets
interessants van weet te maken. :)
Tja, en als die 'spiegel' er dan niet mooi uitziet....... :))

> Die burgers kunnen tegenwoordig zelf wel oordelen, daar hebben ze hun
> verzuilde media allang niet meer voor nodig.

Ik kan de verzuiling die hier je noemt maar niet ontdekken.
Bestaat die eigenlijk nog wel?

En zou die niet moeten wederkeren om de posities opnieuw te verhelderen?

> Het hindert burgers zelfs om steeds argwanend te moeten spitten naar
> oorspronkelijke informatie en hoor- en wederhoor, door de oninteressante
> brei van persoonlijk en (partij)politiek gekleurde meninkjes en
> commertaartjes van journalistjes zelf, die zelf bij lange na niet eens het
> beste in staat zijn om gekleurd commentaar te leveren bij de objectieve
> feiten en subjectieve meningen van de hoofdrolspelers zelf.

Fritz, het zijn de huidige politici die hier doordraven onder het mom
van de vernieuwing!
Of hebt je het nu over die Rtlx journalisten?

> incidenten . Dat proberen ze

> Ja, behalve dan nooit zo goed in ons Zuilenland en in ons verzuilde
> kranten-, radio- en televisielandje.
> D66 had ooit als doelstelling die verzuilde politieke en mediasamenleving te
> doorbreken!

Ik denk dat jij je vergist.
Het ging hier niet om de zuilen zelf als wel de wijze waarop zij
politiek bedreven.

> Zoals Van Mierlo vaak zei, de zuilen zijn gevallen maar de ontzuilde
> organisaties gaan op oude voet door alsof er niets veranderd is, nu niet
> meer voor hun oorspronkelijke zuil opkomend maar betrekkelijk willekeurig
> hun eigen toevallige persoonlijke belangetjes behartigend.

Het geeft aan hoe hardnekkig de eenmaal aangeleerde patronen zijn.

> De greep van de media op de informatievoorziening is dan ook ongelooflijk
> groot.

Dat is ie ook. Hoewel ook relatief.

Maar ik heb hier eerder al gesteld dat de rol van de media een andere is
geworden.
En dat zowel de politiek als de overheid niet adequaat op de hernieuwde
situatie hebben gereageerd.

Het zijn met name de politiek en de regering die maar niet wensen te
begrijpen dat in het informatie tijdperk er anders over informatie moet
worden nagedacht.

Het grote euvel van paars ligt ook precies hierin besloten.
Onvoldoende hebben zij via communicatie de burger bij de besluitvorming
weten te betrekken of weten te informeren.

En nog steeds is dat zo. Het zal ook niet ophouden totdat of wel de
politiek, of de overheid zelf tot de conclusie komt dat zij duidelijke
informatie zullen gaan moeten verstrekken aan - in potentie - alle
burgers.
Dus in begrijpbare communicatie.

De tijd dat we met z'n allen tegelijkertijd naar de zelfde zender zaten
te kijken is passé.
Derhalve ook dat we allen over dezelfde informatie beschikten. (Even los
van de interpretatie)

> Wat des te meer van de media en de journalististen vraagt om
> afstandelijkheid, objectiviteit, hoor- en wederhoor, enzovoort.

Je legt de verantwoordelijkheid opnieuw hier neer. Fout, als je het mij
vraagt.
Kennelijk verwacht je nog steeds die opstelling van hen, terwijl klip en
klaar is dat de markt een andere is geworden en waarvan journalisten ook
in hoge mate afhankelijk zijn.

Er is ook niet zo iets als "objectiviteit" als een eenduidige
waarneming.
Wijs dat dan ook niet toe aan journalisten.

> Want anders blijft om met Hare Majesteit te spreken de leugen in dit land
> regeren.

Dat heeft Hare Majesteit dan goed gezien.

De leugen regeert immers toch wel. Deze regering is wat mij betreft een
grote leugen.
Niemand weet waar de lui van LPF werkelijk voor staan, *nog* waar deze
regering voor staat.
Elke interpretatie vandaag blijkt morgen alweer achterhaalt.

Henk Elegeert