Keiharde mensenhandel buschauffeurs

Wed Oct 2 16:22:24 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nogmaals, heren (en dames?),

Hier is geen enkele sprake van bedrijfsstop/doorverkoop o.i.d.
Slechts een nieuwe opdrachtaannemer van de overheid.
Stel je voor dat de overheid in alle sectoren personeel gaat verplichten
elders te werken danwel onslag te nemen omdat die overheid eens een andere
goedkopere opdrachtnemer wil kiezen.
Leuk voor de overheid sec, maar ook in zekere zin misbruik van de wetgevende
macht om de uitvoerende/uitbestedende overheid zefl financieel te spekken,
zonder voldoende rekening te houden met de onrechtvaardige en onrechtmatige
sociale en andere consequenties voor derden (in deze bedrijven en
werknemers).

Onderhavig voormalig vast personeel niet alleen een baan te garanderen (nu
nauwelijks nodig, er is een tekort) maar dwingen ergens te werken en niet
meer ergens te mogen werken gaat m.i. gewoon veel te ver en  is oevrigens
ook onnodig.

Sterker nog, deze paarse onzin verstoort de markt!!
Een nieuwe lagere veilinginschrijver hoeft geen personeel te werven en op te
leiden, tenzij ze (allemaal) ontslag nemen. Logisch dat een nieuwe
opdrachtnemer zo makkelijk aan schaars personeel komt en goedkoper kan zijn,
want de huidige opdrachtnemer heeft hoge kosten gemaakt en maakt deze nog om
moeizaam personeel te blijven werven en op te leiden.

Deze onzorgvuldig doordachte regelgeving en het dwingend opleggen van
onvoldoende doordachte CAO's kan dus tot een carroussel van
opdrachtwisselingen leiden zonder dat daadwerkelijk kosten worden bespaard,
nog los van de onnodige en mijns inziens onrechtvaardige en onrechtmatige
dwangbehandeling van eenvoudige werknemers en de sociale gevolgen daarvan
voor hen persoonlijk en hun families en sociale verbanden.

Een Nieuwe Overheid die D66 voorstaat m.i. alles overziend onwaardig.

Fritz van Rikxoort