Keiharde mensenhandel buschauffeurs

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Oct 2 16:02:59 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:50 02-10-2002 +0200, Elbert Streek wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Hein,
>
>Dit gebeuren is een consequentie van de westerse samenleving die haar
>succes heeft te danken aan technologische vernieuwingen en daarmee
>samenhangende economische en maatschappelijke veranderingen. Enz.

Beste Elbert,

Sociaal beleid mag inderdaad geen klamme deken zijn. En inderdaad, een ontslag, een arbeidsmutatie, een faillissement, noem maar, ze kunnen een goede, soms zelfs onverwachte wending aan je leven geven. In mijn werkpraktijk zie ik ook hoe werknemers soms maanden en maanden, ja zelfs jaren kunnen terugvallen op regelingen die dus feitelijk het onvermijdelijke uitstellen. Allemaal correct geobserveerd. Daarom is het goed dat de huidige regelingen worden herzien. De Wet Verbetering Poortwachter, die zowel werknemer als werkgever verplichten actief te werken aan ofwel reintegratie, ofwel aanvaardbare exit, is in de praktijk, zover ik nu kan beoordelen, een zegen.

Maar ik blijf erbij dat je verhaal een beetje leek op de liberale hardliners die stellen dat de markt nu eenmaal hard is. En dat je nu eenmaal moet accepteren dat er economische wetten zijn die sterker zijn dan individuele belangetjes. Daarvoor kijk ik te goed om me heen en zie hoe de een gelijker is dan de ander. Hoe de bedrijfstoppen het altijd weer overleven, met gouden tregelingen of dure outplacement trajecten waarmee eigenlijk weinig schade wordt geleden. terwijl de bulk aan werknemerszijde wordt afgescheept met afkalvende regelingen die soms onmogelijke voorwaarden stellen. Hele generaties werknemers worden gewoonweg afgeschreven. Kijk, en daar komt mijn sociale geweten in opstand.
Au fond ben ik voor een basisregeling: een basisinkomen of hoe je het ook wilt noemen. Een vangnet onder élke werknemer én uitkeringsgerechtigde, waarmee hij of zij een bescheiden maar fatsoenlijk minimum aan levensstandaard kan genieten, en tegelijk bevrijd wordt uit de klauwen van een betuttelende, dwingende, moraliserende (: Gij Zult Werken") overheid. Maar ja, ook dit is een zijlijn, het beste, Hein.