Keiharde mensenhandel buschauffeurs

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Wed Oct 2 15:50:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

 Dit gebeuren is een consequentie van de westerse samenleving die haar
succes heeft te danken aan technologische vernieuwingen en daarmee
samenhangende economische en maatschappelijke veranderingen.

De scheepsbouw, mijnbouw en vliegtuigbouw aktiviteiten zijn gewoonweg
gestopt omdat ze economisch niet meer uit konden. Het feit dat er
duizenden mensen ontslagen worden is toch niet erger dan 100 x 10
mensen?  Maar aan de kleine ontslagen wordt geen aandacht besteed. Ik
ben begonnen te werken in 1983, een heel slecht economisch jaar, de
meeste leeftijdgenoten hebben jaren moeten wachten voordat ze een baan
kregen. Besef wel dat het belang van de ene (werkhebbende) niet altijd
overeenkomt met de ander (werkloze). De situatie in huidig Duitsland is
wel heel tekenend, zware bescherming van werkenden voorkomt gezonde
herstrukturering van de economie die noodzakelijk is voor weer nieuwe
werkgelegenheid. Op het altaar van de belangen van de werkhebbende
worden de werklozen geofferd.

 Ja, ontslag kan heel bedreigend zijn, maar kan ook weer nieuwe
wendingen aan je leven geven. Deze zomer was een programma op de TV over
de sluiting van een spijkerbroeken fabriek in Frankrijk. De mensen daar
waren helemaal vergroeid met die fabriek. Na een moeilijke periode
vonden veel ex werknemers toch weer een nieuwe invulling, en soms met
heel verrassende wendingen. De meesten wilden na een aantal jaren niet
meer terug naar de vroegere situatie.

Wat betekent dan "sociaal" voor mij? Dat is niet de verstikkende deken
van de PVDA die op den duur alleen contra-produktief werkt. De
communistische samenlevingen zijn niet levensvatbaar gebleken en het
europese model uit de jaren 70 is onbetaalbaar gebleken. Ik ben daarom
tegen al te grote werknemer bescherming maar wel voor een goed maar niet
lux vangnet als het echt nodig is: WAO, WWW en bijstand.

Wat ik wel zou willen veranderen is een fatsoenlijk minimum loon en
herziening van de rechten van uitzendkrachten. Het minimum loon moet met
25% omhoog om er fatsoenlijk van te kunnen leven (de bijstand moet laag
blijven). Werknemers bij uitzendburo's zijn de slaven van de huidige
tijd. Hun belangen worden geofferd ten faveure van werknemers met een
vast contract. Als tegenprestatie van de onzekere toekomst zouden deze
werknemers extra betaald moeten worden voor de grote kans op ontslag.

Sorry, ik dwaal een beetje af.

Mvg,

Eibert van de Streek