Keiharde mensenhandel buschauffeurs

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Oct 2 14:26:54 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:29 02-10-2002 +0200, Elbert Streek wrote:

>Je werkt bij een leuk bedrijf en leuk bedrijfsonderdeel. Het
>bedrijfsonderdeel wordt plotseling doorverkocht aan een bedrijf B.
>Bedrijf B gaat die afdeling fors reorganiseren, je krijgt (gedwongen)
>een andere funktie. Bedrijf B verandert van strategie, jouw
>oorspronkelijk bedrijfsonderdeel, maar in een nieuw jasje, wordt weer
>doorverkocht aan bedrijf C. Bedrijf C gaat een half jaar later afslanken
>en jij staat op straat. Dit is gewoon de hedendaagse praktijk waar ik
>mee te maken heb.

Als conflict-bemiddelaar heb ik hier ook mee te maken. Gigantische verstoring van arbeidsrelaties. Maar om dit "gewoon" te noemen, en er dus ietwat bagatelliserend mee om te gaan is me wat te gortig. In het textieldrama te Twente, in het scheepsbouwdrama te Amsterdam Noord, in het vliegtuigbouwdrama te Amsterdam of in het mijnbouwdrama te Heerlen: ook hier werden duizenden en duizenden mensen gewoonweg gedumpt omdat bedrijfsleidingen en overheid zulks beschikten (de hoge heren kwamen vaak goed terecht hoor, maak je daar geen zorgen om). Ik ervaar het als weldadig dat tijdens dit soort drama's politieke groeperingen opstaan die sociaal beleid afdwingen. Vakbonden, belangenorganisaties of politieke partijen. D66 mag wat dat betreft soms wel wat trouwer zijn aan het woordje "sociaal" in haar vlag.