Genieten ondanks populisme

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue Oct 1 15:33:29 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Volgens mij hadden jullie het al uit de Conferentie-rede van Thom op 7
september jl. kunnen lezen, of uit de toon en inhoud van de lange reeks
D66-persverklaringen en -voorstellen (zelfs initiatiefwetten; ik ken geen
andere oppositiepartij die dat presteerde), maar De D66 Tweede Kamerfractie
blijft absoluut NIET steken in grienend achteromkijken naar Paars; we wisten
toen we aan Paars II begonnen dat we er waarschijnlijk electoraal verder op
zouden verliezen, maar de inhoud van de ijzers die we op dat moment in het
vuur hadden vonden we belangrijk genoeg om ze in het vuur te laten tot ze
tot iets moois gesmeed konden worden en wij het siersmeredwerk (en de
nuttige zaken als paardenhoefijzers voor bv. trouwlustige homo's) in de
D66-etalage konden zetten.

  Tijdens de campagne beleefde D66, in tegenstelling tot de beide grote
paarse partijen, ook niet ineens na december een scherpe terugval, maar we
stonden al jaren rond de 7 zetels en kropen eind april juist naar de 10.

  De PvdA maakt al ruim 15 jaar van haar Kiezersonderzoek en Campaign
Structuring een grootschalige, met wetenschappelijke precisie uitgevoerde
operatie; deze is vooe de aflewvering van 1998 uitvoerig beschreven in het
boek (onder redactie van Philip van Praag en Kees Brants), "Tussen beeld en
Inhoud/Politierk en media in de verkiezingen van 1998"; Het Spinhuis,
Amsterdasm, 2000; speciaal de artikelen van Van Praag, resp. dat van het
trio Hans Anker, Paul Depla en Jan Marinus Wiersma (p. 16-36, resp. p.
36-57) vertellen er veel over. De PvdA is er al jaren trots op dat ze zich
deze miljoenen gulden verslindende operatie kan veroorloven; en ze is trots
op de opgebouwde professionaliteit in de relevante vaardigheden en
werkwijzen.
  De PvdA had dankzij haar grondige voorbereiding in 1998 voor de eerste
keer sinds 1986 weer flink gewonnen; en op basis van de hoog blijvende
peilingen meende men dat in 2002 te kunnen handhaven. Toen het vanaf
februari 2002 ineens radicaal mis begon te lopen moest men eerst de tijd
nemen om via kiezersonderzoek de redenen voor het afkalven van de
PvdA-kiezers te achterhalen; en toen daar de eerste resultaten van
binnenkwamen was het te laat om de campagne nog op hoofdlijnen om te gooien.
  Ik vertel geen staatsgeheim als ik zeg dat D66 niet het geld en de
middelen heeft om een even grondige, grootschalige voorbereiding te plegen;
bij ons gaat het meer hapsnap; en wij zijn minder vastgeroest aan eerder
geprobeerde succesformules. Dat hangt er ook mee samen dat de lijsttrekkers
van 12990-'94, die van 1998 en die van 2002 drei totaal verschillende
personen met verschillende talenten en vermogens waren, en dan pas je je
aanpak aan de persoon aan.

  Voor zover ik er deel aanhad was de voorbereiding voor 2002 zo grondig
mogelijk; en tijdens de campagne deden we iedere dag ons best in te spelen
op de nieuwe aspecten van de dan ontstane politieke en mediamieke situatie.
  We hadden minder geld, minder professionals als Monash en Anker, en een
minder dogmatisch opgesteld draaiboek. Er ging niks ernstig mis (zoals wel
bij de hun draaiboek afwerkende PvdA en bij de freewheelende VVD) want we
stonden al op zwaar verlies; het ging juist goed toen we omhoog kropen tot 6
mei alles op zijn kop zette en het campagnewerk werd stil gelegd.

  Wij hebben dus minder te winnen bij het houden avn een eigen intern
Onderzoek naar het campagne-verloop; WE KUNNEN BETER BESTUDEREN WAAR DE
FEILIEN ZATEN IN DE AANPAK EN HET DRAAIBOEK DIE DE PvdA VANAF 1986 heeft
ontwikkeld; en wat de specifieke feilen van de versie-2002 van dat draaiboek
waren. Genoemd boek van Brants en Van Praag; en het rapport-de Boer geeft
wat dat betreft volop interessant feitenmateriaal.

Bernard Aris; derdejaars student Politocologie;
loop nu college bij gastdocent Jacques Monash...