Over het Digitaal Cafe

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Wed Nov 27 21:21:03 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geacht Bestuur,

Onlangs bleek uit de discussie op het digitaal politiek cafe "D66" dat alle verwijzingen daar naar toe op de D66 weg gehaald. Dat betekent dat er geen weg meer te vinden is voor nieuwe leden naar deze site. Dat lijkt me onverstandig. Ook al komt schimpscheuten, persoonlijke vetes en andere ongein voor, de meerderheid van de discussies dienen als barometer van de opvattingen binnen D66. Daarnaast is dit forum nooit vervallen tot anti-democratische of discriminatoire rethoriek.

Het is zeker niet de enige plaats waar aan meningvorming wordt gedaan, maar naast het democraten.nu en het ongehoord forum het enige landelijke netwerk dat gewone leden in staat stelt van gedachte te wisselen over de grenzen van afdelingen of disciplines. Ik wijs u er op dat ik als afdelingsvoorzitter nieuwe leden uitdrukkelijk dit (en de andere) fora onder de aandacht breng als eerste virtuele debatingschool.

Als voormalig voorzitter van de programmacommissie van 1997 tot 2002 kan ik u melden dat het digitaal cafe een kweekvijver is voor tenminste een lid van de programmacommissie, ons de weg heeft gewezen naar een aantal leden die later als constructief of critisch referent het programma van commentaar hebben voorzien. Tenslotte treft men alleen hier een aantal sarcastische leden aan die luchtballonnen, proefballonen of open deuren genadeloos kunnen doorprikken of intrappen. Die oppositie binnenboord hebben is altijd beter dan in de boze buitenwereld.

Ik zou graag het wegvallen van de link onder de aandacht van het bestuur willen brengen en verzoeken de links op een zodanige wijze te herstellen dat leden de weg weten te vinden zonder dat blijk wordt gegeven dat de partij instaat voor de inhoud van het debat.

In afwachting van uw reactie verblijf ik,

Met Vriendelijke Groet,

Michiel Scheffer
v/h Voorzitter Landelijke Programmacommissie
thans Kandidaat Eerste Kamer D66

.