Kloof tussen burger en overheid oplossen?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue Nov 26 12:30:07 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees, als ik het goed begrijp dan leg jij meer de nadruk op initiatief
vanuit de overheid.

Nou heb ik daar natuurlijk helemaal geen bezwaar tegen, maar er zijn een
aantal redenen waarom volgens mij het initiatief beter bij de burger kan
liggen. Overigens, ik ga er gewoon vanuit dat iedereen bij het internet
kan (evt door bibliotheek, school, buurt/gemeente-voorzieningen). Zo
niet, dan moeten we dat snel bijspijkeren en evt helpen bij het gebruik.

De redenen die ik bedoel zijn:
- Waar/wanneer dingen opduiken die beter kunnen is niet te voorspellen.
Er hoeft geen duidelijk verband te bestaan met (recent) beleid. En het
reservoir aan potentieel waardevolle ideeen in de samenleving is enorm.
- De overheid maakt het beleid en zal niet kritisch genoeg kunnen zijn
over de eigen inspanningen. Ze hebben volwaardig tegenspel nodig, en dat
kan alleen met een open, brede participatie van burgers (en partijen /
politici / media, maar die komen op dit moment ook al aan de bak)
- Alle discussies moeten geheel openbaar en terugzoekbaar zijn, niet
versnipperd over ontelbare beleidsonderdelen, projecten, rapporten enz.

Bart Meerdink