Nawijn & Doodstraf

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Nov 19 19:46:13 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> Dat niet alleen. De doodstraf is (wat mij betreft) een
> regelrechte schending van de mensenrechten. En kan dus
> niet onderworpen worden aan meerderheidsbesluitvorming.

Hmm, en abortus dan? Dat vinden sommige mensen ook een schending van
mensenrechten...

GroenLinks wil precies daarom ook geen referenda toestaan over (de
basisprincipes in) de Grondwet. Ik ben het daar niet op voorhand mee
eens, hoewel ik het wel een lastige zaak blijf vinden en de bezwaren van
GL ook wel begrijp.

Mijn persoonlijk standpunt is inderdaad ook dat er waarden zijn die ik
belangrijker vind dan democratie, en een verbod op de doodstraf is er
daar één van. Ik heb dus geen moeite met het (uiteraard zo beperkt
mogelijk) inzetten van ondemocratische middelen om dergelijke waarden te
beschermen.

Het probleem dat ik echter houd met het standpunt van GroenLinks, is dat
de doodstraf op dit moment wel onderworpen is aan
meerderheidsbesluitvoming in een parlement. Van GroenLinks weet ik dat
ze dat ook zo willen houden. Op die manier is dat echter een onhoudbaar
standpunt, omdat parlementen op geen enkele manier een betere
bescherming vormen tegen herinvoering van de doodstraf dan referenda.
Sterker nog, in alle democratische landen en (Amerikaanse) staten waar
de doodstraf is ingevoerd gebeurde dat door een parlement. En een land
als Zwitserland met zijn uitgebreide referendummogelijkheden (ook over
dit onderwerp) heeft de doodstraf al lang geleden afgeschaft.

Daar komt bij dat ik niet zoveel vertrouwen heb in waarden die worden
opgelegd, maar niet gedragen. Dat zal de calvinist in mij wel zijn. Ik
neig dus naar het standpunt dat de doodstraf wel degelijk onderworpen
moet zijn aan meerderheidsbesluitvorming (ook per referendum). Echter,
mocht dat leiden tot invoering, dan zal ik iedere ondemocratische poging
om dat tegen te houden van harte steunen :-)

Herman Beun            http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be    kandidaat Tweede Kamer D66
*** stem voor radicale rust in de Tweede Kamer ***