blanco stemmen versus niet stemmen

Suzanne van Dalen scvandalen at HOTMAIL.COM
Mon Nov 18 16:49:23 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zou me dus kunnen voorstellen dat een blanco stem in de eerste
>rond wordt behandeld alszijnde een stem met een lege verzameling, en dat
>die
>daardoor niet meer meetelt.

Voor zover ik het begrijp werkt het als volgt: een compleet blanco stem
wordt niet gezien als een lege verzameling maar als een gewone
deelverzameling van het totale aantal stemmen. Als mensen gebruik hadden
gemaakt van e mogelijkheid tot blanco stemmen ipv niet-stemmen, was dat dus
een verzameling geweest van zo'n 300 stemmen. Bij een tweede ronde valt de
kleinste deelverzameling af. Als Thom met een eerste ronde geen meerderheid
had gehaald (was ook met blanco stemmen niet zo geweest, maar even for the
sake of argument) was de kleinste deelverzameling afgevallen (ik meen de
stem voor Vinco Prizmic. Er was ook nog een kandidaat die geen stem kreeg
(misschien die ene ongeldige stem?) maar dat is de echte lege verzameling)
en was op die biljetten (in dit geval op een biljet) gekeken naar de tweede
keus. stond daar een naam, dan had de desbetreffende kandidaat er een stem
bijgekregen, stond daar geen naam, dan telde dat formulier inderdaad niet
meer mee. Iemand die geen tweede keus aangeeft geeft nou eenmaal niet
hetzelfde signaal als iemand die helemaal blanco stemt. (overigens valt hier
te twisten over de beste procedure) Op deze manier vallen bij tweede, derde
en meer rondes veel meer kandidaten voordat je bij de deelverzameling "lege
stemmen" aankomt. Heeft de meerderheid blanco gestemt, dan is meteen
duidelijk dat er niemand gekozen wordt.

Overigens ben ik voorstander van een ander ronde-systeem, waarbij je in de
eerste ronde maar een stem uitbrengt en pas als duidelijk is dat geen van de
kandidaten een meerderheid van de stemmen heeft, opnieuw stemmen, waarbij
ieder zelf kiest of hij op dezelfde kandidaat stemt, of op een andere
kandidaat (waarbij je dus kan kiezen tussen de echte kanshebbers, mocht je
dat willen). Ik begrijp echter dat dit systeem nogal tijdrovend is op een
congres van een dag met 1300 aanwezigen, zeker als er voor zoveel functies
iemand gekozen moet worden.

groet, Suzanne van Dalen

MSN Zoeken, voor duidelijke zoekresultaten!
http://search.msn.nl/worldwide.asp