Stop het zuurpruimen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Nov 18 13:47:35 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ellen Vunderink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Zaterdag waren er dan twee wanklanken. Ik was geschokt door het grote aantal niet uitgebrachte stemmen.

Dat kan, maar deel de reden voor de wanklank niet.

>Als ik het goed heb gehoord, heeft een kwart van de congresgangers niet gestemd. Ruim 300 mensen die geen gebruik hebben gemaakt van de invloed die zij hadden kunnen hebben!

Dan zijn (ongeveer) zo'n 300 mensen niet in staat geweest een afgewogen
beslissing te maken. Bovendien deel ik je conclusie niet dat zij geen
gebruik hebben gemaakt van hun invloed.

> Ik vind een blanco stem als protest vrij zinloos, een tegenstem is in mijn ogen vele malen effectiever.

Dit vind ik koffiedik. Ten eerste valt (nog) niet vast te stellen of het
protest stemmen betreft en ten tweede kan niet worden vastgesteld of een
tegenstem effectiever is omdat niet vast staat wat het beoogde effect
is.

Daarnaast is een politieke partij slechts één middel om invloed uit te
oefenen en ga je voorbij aan de vrijheid die men heeft de individuele
belangen op tal van manieren tot uitdrukking te brengen.
D66 is hierin slecht middel geen doel op zich.

>Ik heb geen ideëen voor wat je kunt doen met, voor of tegen blanco-stemmers, maar ze moeten niet worden vergeten.

De democratie omvat vele aspecten en je kunt niet van iedereen
verwachten overal een pasklaar antwoord op te hebben.  Die ruimte dien
je aan de stemmer te laten. Het betreft hier haar/zijn vrijheid.

Henk Elegeert