Twee minuten maar... Help!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Nov 14 23:17:50 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Mark Giebels" <mark_giebels at HOTMAIL.COM>
To: <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Sent: Thursday, November 14, 2002 10:45 PM
Subject: Re: Twee minuten maar... Help!

| REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

| Maar dat is toch het logische gevolg van de gekozen procedure binnen D66
dat
| de leden via een poststemming de lijst samenstellen?

Nee, niet per sé. Bij de PvdA heeft men het anders aangepakt, althans, waar
het ging om de lijsttrekker. Men heeft bij die partij veel presentaties
georganiseerd, in het land, en veel tamtam gemaakt. Het resultaat was dat
zelfs een relatief onbekende kandidaat als Jouke de Vries (waarvan zelfs ik,
als politiek geïnteresseerde, nog nooit gehoord had) breed bekend werd. HHij
heeft optimale kansen gekregen de zittende club als nieuweling te verslaan.

Niets van dit alles bij ons. Daar schaam ik me ietwat voor: wij zijn toch de
democratische vernieuwers van dit land? Onbekende kandidaten wordt weinig
presentatie gegund. En als je iets ervan zegt dan krijg je steevast
defensieve antwoorden. De verantwoordelijkheid wordt bij de kandidaten
gelegd, en niet bij de organisatie D66.

| De Stem Advies Commissie (SAC) is er normaal gesproken om talent te
| katapulteren, maar nu daar blijkbaar geen tijd voor was is men als
kandidaat
| 100% overgeleverd aan netwerken.

De SAC is het enige objectiverende en enigszins professionele element in de
werving en selectie van kandidaten. Ik ben een groot voorstander geworden
van de SAC. Zonder SAC is iedereen overgeleverd aan de politieke processen
van bekendheid, populariteit, netwerken, vrienden. Waarbij uiteraard de
mensen met drukke banen en de mensen die verder weg wonen van de randstad
sowieso in het nadeel zijn. Bovendien zijn zij die reeds in de kamer zitten
buitengemeen in het voordeel: zij worden én betaald voor huntijd en
zichtbaarheid in de campagne (weinigen beseffen hoeveel financiële
opoffering het betekent voor een economisch zelfstandige kandidaat om
campagne te voeren en zichzelf in de kijker te werken) én ze krijgen
"gratis' publiciteit.

Een democratische organisatie als D66 heeft als opdracht de interne
democratie vlekkeloos te laten verlopen. Dat wil zeggen: áls je
tegenkandidatuur mogelijk maakt, geef die dan ook de faciliteiten om
volwaardig in het democratische proces mee te doen. Dus: hoewel ik Thom een
goede kandidaat vind, en geneigd ben op hem te stemmen, bekruipt me toch die
tegendraadse progressief-liberale kriebel het uit protest NIET te doen. Als
de hele campagne-organisatie lijkt te zijn gericht op de herverkiezing van
Thom, dan lijkt er iets ontspoord te zijn.