Twee minuten maar... Help!

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Thu Nov 14 22:45:38 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>
>De ondertoon van je stuk is leesbaar: je moet binnen de partij goed liggen
>wil je een kans maken om op een verkiesbare plaats te komen. Handen
>schudden, afdelingen bezoeken, leden binnenbrengen.

Maar dat is toch het logische gevolg van de gekozen procedure binnen D66 dat
de leden via een poststemming de lijst samenstellen? Dat betekent dus dat je
een breed draagvlak moet creeeren. En dat betekent dat velen je moeten
kennen.

De Stem Advies Commissie (SAC) is er normaal gesproken om talent te
katapulteren, maar nu daar blijkbaar geen tijd voor was is men als kandidaat
100% overgeleverd aan netwerken. Overigens betwijfel ik het effect van die
aanpak sterk, omdat de meeste leden immers niet op afdelingsvergaderingen
komen en diezelfde leden wel de zittende kamerleden op de TV zien. Zelfs bij
een procedure inclusief een stemadvies, zie je dat zittende leden plaatsen
stijgen en nieuwe kandidaten dalen op de lijst. Ook bij dramatische polls.

In de praktijk werkt het systeem dan ook dusdanig conserverend dat
vernieuwing slechts tot stand komt door vrijwillig terugtredende kamerleden
of bij verkiezingswinst. En dat terwijl die vernieuwing juist bij een
nederlaag gewenst is. Al was het alleen maar om de zittende leden af te
straffen voor hun falen (om het maar even ongenuanceerd te stellen).

Ik vind dan ook dat de democratie binnen D66 moet verschuiven van kwantiteit
naar kwaliteit. Talent moet worden opgepikt en er moet een mogelijkheid zijn
dat talent hoog op de lijst te zetten. Hetzelfde geldt in omgekeerde
richting voor falende kamerleden.

Concreet, laat een gekozen commissie (met de gekozen lijsttrekker als
voorzitter) de conceptlijst samenstellen en geef het congres uigebreide
mogelijkheden die lijst te amenderen.

Dat zal de kwaliteit van onze fractie vergroten en daardoor de
progressief-liberale politiek versterken. En dat is de 'bottom line', zoals
ze hier in de VS zeggen.

Groeten,
Mark Giebels

STOP MORE SPAM with the new MSN 8 and get 2 months FREE*