Twee minuten maar... Help!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Nov 14 21:42:45 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 07:37 14/11/2002 +0100, Michiel Scheffer D66 wrote:

>Deze reactie geeft aan dat je de partij slecht kent want er bestaat niet
>zoiets als een gesloten inner circle, of belcircuit anders dat er een
>functioneel circuit is. De partij bestaat uit een groot aantal netwerken die
>regionaal, thematisch of generationeel bepaald zijn. Maar die netwerken
>lopen in elkaar over en spreken elkaar tegen. (rest gelezen maar geknipt)

Beste Michiel,

De ondertoon van je stuk is leesbaar: je moet binnen de partij goed liggen wil je een kans maken om op een verkiesbare plaats te komen. Handen schudden, afdelingen bezoeken, leden binnenbrengen. Het is allemaal waar wat je zegt, maar je weerlegt mijn uitspraak niet. Feitelijk bevestig je hem. Je uitspraken zijn nogal naar binnen gericht, als ik zo vrij mag zijn.
Ik stel me niet kandidaat omdat ik veel handen heb geschud binnen D66, maar omdat ik het progressieve liberalisme doelgericht in wetgeving, beleid en overheidsoptreden wil omzetten. Ik wil niet verkozen worden omdat ik twintig afdelingen van D66 heb bezocht, maar omdat ik in staat ben, met anderen, de drang naar individuele vrijheid voor álle burgers, en niet alleen partijvrienden, te honoreren.

Jij bezoekt afdelingen, ik zet me o.a. dag en nacht in om de website op te bouwen en actueel te houden. Jij houdt mooie verhalen, ik reis af naar Zeeland om met Johanna Boogerd en Michiel Herter een ingeslapen afdeling weer op te bouwen. Wat ik doe is niet zo vreselijk spectaculair, het trekt niet zoveel aandacht. Ik doe het daar ook niet om. En ik weet dan ook zeker dat die dingen niet gehonoreerd worden, binnen het huidige D66. Het zij zo. Maar ik verzet me tegen je ondertoon: de suggestie dat niet verkozen worden te maken zou hebben met gebrek aan inzet. Mijn observaties zijn niet zo vrolijk: ik zie heel veel mensen die heel veel moeite doen om heel hard te roepen dat ze de beste partijleden zijn. Dat je vooral op hèn moet stemmen. Ik spreek echter ook anderen, mensen die meer in de schaduw blijven. Die im Dunklen sieht mann nicht, zei Brecht. Of ik spreek anderen die weggeschoven zijn omdat iemand anders met een vlotte babbel, vlotte, strategische vriendjes en vooral veel
  vlot
te bizznisscards de show hebben gestolen. Ten koste van anderen, die minder vlot waren.

Maar wat ik vooral zie is een partij die de kiezersgunst heeft verloren omdat ze ietwat autistisch is geworden. Hoeveel handjes we ook schudden, intern, hoeveel afdelingen we ook bezoeken, intern, de kiezers zijn extern, en lijken niet meer in ons te geloven. En dat geloof kan alleen terugkomen als we uit onze naar binnengerichtheid stappen en weer eens goed gaan kijken waarom we ook alweer in de wereld zijn gezet. We hebben geen missie ten aanzien van *elkaar*  te vervullen, maar ten aanzien van de samenleving om ons heen.