Twee minuten maar... Help!

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Thu Nov 14 20:09:31 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel,

> Deze reactie geeft aan dat je de partij slecht kent want er bestaat niet
> zoiets als een gesloten inner circle, of belcircuit anders dat er een
> functioneel circuit is. De partij bestaat uit een groot aantal netwerken die
> regionaal, thematisch of generationeel bepaald zijn. Maar die netwerken
> lopen in elkaar over en spreken elkaar tegen.

Dat je dit schrijft, maakt mij wantrouwig. Iedere volkstuinvereniging, Oranjebestuur, whatever, heeft een gesloten inner circle. Dat is mensen eigen, iedereen sluit bondjes, onbewust en informeel. Aangezien D66 een partij is met (tamelijk :-)) normale mensen, ga ik ervan uit dat dat bij D66 niet anders is. De eerste berichten die ik las over vriendjespolitiek, ergerden me in die zin dat ik van mening ben dat vriendjespolitiek iets is, waar je niet over moet zeuren, want het is een gegeven. Maar zoals ik zei, dat je het ontkent, maakt me wantrouwig.

> De enige werkelijke kans om
> door te breken is een brede bekendheid en dat betekent veel regio's en
> afdelingen bezoeken, aan vele leden je opvattingen en talenten tonen en ook
> resultaten leveren. Want politiek draait naast visie ook om vertrouwen.
> Vertrouwen geef je te voet en elke hand schudden is daarvoor nodig. dat
> hadden kanmdidaten nu al moeten doen want 2 minuten of 2 weken is daarvoor
> te weinig.

Ik kan best zaterdag op iemand stemmen die ik niet ken, als diegene mij in die twee minuten het vertrouwen geeft dat hij een goede lijsttrekker zal zijn. Vanochtend kreeg ik naar aanleiding van mijn 'twee minuten bericht' mails dat juist Hein van Meeteren, aan wie jouw mail eigenlijk gericht is, het levende bewijs is dat onbekendheid en weinig spreektijd geen beletsel vormen als je wat in huis hebt. Hij scheen als onbekende kandidaatlijsttrekker 2 jaar geleden 20% van de stemmen gekregen te hebben.

> dat is ook het verschil
> tussen het trio wanrooy/veltman/kist en de anderen. Dat zijn geen
> kliekjesmensen wel mensen die zich engageren, verantwoordelijkheden nemen en
> dragen.

Ik had op het eerste gevoel vertrouwen in Theo Veltman. Ik wist noch dat hij de partij kent, noch dat hij verantwoordelijkheden neemt en draagt. Ik hoef niet iemands handje te schudden om hem/haar mijn stem te geven. Uit zijn forumbijdragen bleek zijn engagement en passie, dat is voldoende.

Ik heb meerdere malen ervoor gepleit om op te houden met zagen aan de poten van Thom en, inherent daaraan, de poten van D66. Ondertussen heeft de actie Kist, die op mij overigens enigszins achterbaks overkwam, D66 veel publiciteit gegeven, heeft het Balkenende en Fortuyn geen windeieren gelegd dat zij onbekende gezichten waren. En vooral, doet D66 het zo slecht in de peilingen dat ik van mening ben dat er een heel frisse wind door deze partij moet gaan waaien. Ik was aldoor voor stabiliteit, geen interne conflicten etc. Dat is veranderd. Niet omdat ik Thom niet goed vind, integendeel. Hij is slim, welbespraakt, betrokken. Wat wil je nog meer voor een lijsttrekker?

Ik denk dat er meer potentiële D66 kiezers komen, als D66 een ander smoel krijgt. Ik wil graag dat D66 heel anders gaat opereren in verkiezingstijd. Als er tien kandidaat-lijsttrekkers zijn en 113 kandidaat tweede kamer leden, is dat een teken dat er veel leden zijn, die willen dat het anders wordt.

Op het forum van democraten.nu heeft Patrick Harms gereageerd op mijn bericht. Hij heeft formele, procedurele en vooral "onafhankelijke" redenen waarom het gaat zoals het gaat. Ik vind het allemaal gelul.

De partij beroept zich op een tijdsklem die zij zelf heeft gemaakt. Dat feit bewijst zij de partijpartijvernieuwing niet serieus neemt.

Als je een tijdsprobleem hebt, stel je je prioriteiten anders, of je organiseert een tweede congres, een avondcongres, een poststemming, of van mijn part een stemmingsfeest. Wat nu gebeurt, is bewuste beïnvloeding van de stemmingsuitslag. Het voordeel dat Thom heeft, is noch te rechtvaardigen, noch redelijkerwijs uit te leggen.
Zoals de zaken er nu voor staan, ga ik zaterdag daarom op Theo Veltman stemmen.

Ellen Vunderink