Dilemma

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Tue Nov 12 18:18:40 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Het dilemma verdwijnt als je godsdienstonderwijs (als onderwerp in
maatschappijleer of automoom) positioneert als educatie over verschillende
religieuze stromingen in de wereld. En gezien de helaas immense impact van
religie op de wereldwijde politiek en economie vind ik dat zo'n vak
thuishoort in het onderwijs. En dus ook onderworpen moet worden aan
kwaliteitsinspecties.

De onderwijsinspectie moet dan dus toetsen dat de leerlingen kennis over
alle belangrijke religies wordt onderwezen en dat niet slechts een bepaalde
religie als de (enige) waarheid wordt neergezet. Waarbij de andere religies
(en de humanisten) dus gemarginaliseerd, of erger, gedemoniseerd worden.

Groeten,
Mark Giebels

>From: Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>
>To: D66 at nic.surfnet.nl
>Subject: Dilemma
>Date: Tue, 12 Nov 2002 08:27:28 +0100
>
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Lijsters,
>
>Soms kan een kleine partij toch de doorslag geven, zeker in culturele
>kwesties waarbij de standpunten dwars door de rijen loopt.
>
>Neem het controleren van godsdienstles door de onderwijsinspectie, aangezet
>door de wrevel over reactionair islamonderricht in een aantal scholen.
>
>Pro - godsdienst wordt een 'gewoon' vak ondanks de inhoud.
> [...]

Add photos to your messages with MSN 8. Get 2 months FREE*.
http://join.msn.com/?page=features/featuredemail