Voor de liefhebbers van legalisering

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue Nov 12 17:51:01 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees de Groot wrote:

(knip)
> Ja. Want ik hoor namelijk nauwelijks zakelijke argumenten om drugs te
> verbieden. Het enige wat er dan in me opkomt, is a) bang voor vreemde dingen,
> b) bang voor het buitenland, en redeneren vanuit angst vind ik bekrompen.

Het is duidelijk, Cees, je bent blind voor al mijn argumenten in de sfeer
van de volksgezondheid (zie ook het rapport waar Herman in de 2e posting
naar verwees), en voor alle andere argumenten die je niet uitkomen.

Toch zal ik (tot slot, wat mij betreft) nog even expliciet maken dat (in
mijn ogen) elk middel dat ernstige verslaving teweegbrengt (o.a. dus
heroine) schade berokkent op het terrein van de geestelijke volkgezondheid,
maatschappelijke schade. Niet eens risico's, nee schade. Dat geldt tevens
voor roesmiddelen. Net zoals de schade nu bij alcohol (valt in beide
categorieen) concreet aan te wijzen is. Afgezien nog van wat het op
individueel lichamelijk/geestelijk nivo kan teweegbrengen. Gooi mijn
opvatting maar op de mestvaalt van de geschiedenis, samen met het
calvinisme. We zien wel.

Bart Meerdink

PS. Ik zie nu dat Herman Beun ook al het begrip verslavendheid op losse
schroeven zet. Nou veel succes. Dat het begip in veel contexten bruikbaar is
(o.a. gokken bijvoorbeeld) betekent nog niet dat het betekenisloos is.