Voor de liefhebbers van legalisering

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Nov 12 17:44:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees de Groot schreef:

> Waarom niet? Ik zou even moeten graven, maar ik weet van een
> paar serieuze onderzoeken (eentje in Zurich staat me bij)
> dat voor mensen die het kunnen betalen, bijv. heroine
> helemaal niet zo slecht is - het typische beeld van de
> junkie (vermagerd, tandeloze bek, ...) komt vooral
> door 'bijwerkingen' voortkomend uit a) de persoonlijkheid,
> en b) de illigaliteit (hierdoor is de heroine zo duur,
> dat junk alleen maar aan het werk is om aan
> zijn spul te komen en geen tijd heeft voor een gezonde
> levenswijze).

... en vooral ook c) de vele onzuiverheden in en de sterk variërende
concentratie van de illegaal geproduceerde en verkochte heroïne. De
wisselende sterkte van het spul en het feit dat gebruikers die niet
kennen is de belangrijkste reden waarom gebruikers moeite hebben met de
dosering, en is de belangrijkste oorzaak van overdoses. De onzuiverheden
die er in zitten zijn vaak veel giftiger dan de heroïne zelf.

Een van de belangrijkste argumenten voor (een of andere vorm van)
legalisering is dat kwaliteit, verpakking, etikettering etc van het spul
dan onder overheidstoezicht komen te staan. Vandaar dat ik er voor pleit
om de huidige experimenten met legale medische verstrekking van heroïne
uit te breiden tot álle gebruikers. De huidige experimenten beperken
zich nog tot de meest problematische (zware, langdurige) gebruikers. Uit
de resultaten blijkt dat zelfs voor hen de resultaten positief zijn:
niet alleen plegen ze minder criminaliteit, maar hun gezondheidstoestand
verbetert ook aanzienlijk.

Een ander argument voor legalisering is dat het de psychische druk op
gebruikers vermindert. Die druk (opjaging door de politie,
maatschappelijke marginalisering door de morele afwijzing van je
levenswijze, moeten functioneren in een crimineel circuit) versterkt de
verslaving zelf in belangrijke mate. Dat zie je niet alleen duidelijk in
laboratorium-experimenten (ratten die zichzelf drugs kunnen toedienen,
doen dat in sterkere mate naarmate ze sterker onder stress staan), maar
blijkt ook uit de heroïne-experimenten in Nederland en Zwitserland.
Zware, langdurige gebruikers blijken ineens hun gebruik sterk te
verminderen als ze op een gemakkelijke manier, via de dokter, aan een
onderhoudsdosis kunnen komen - of blijken zelfs in staat om geheel af te
kicken. En in Nederland, waar de druk die van overheidswege op
verslaafden wordt uitgeoefend gelukkig (nu nog) wat minder is dan in
veel andere landen, hebben de meeste verslaafden ook een minder
gevaarlijke manier van gebruiken (namelijk roken in plaats van spuiten -
de kick is daardoor trouwens ook minder sterk). Al met al zie je dus
duidelijk dat niet alleen meer stress de verslaving versterkt, maar ook
dat minder stress leidt tot zelfregulering van het gebruik.

Belangrijk is ook dat "verslavendheid" geen chemische eigenschap is. Het
is vooral een sociaal (cultureel, moreel) bepaald begrip,
natuurwetenschappelijk kun je er weinig mee. Men probeert dit dan
kunstmatig te ondervangen door onderscheid te maken tussen "fysiek
verslavend" of "mentaal verslavend", maar ook dan blijkt de
categorisering van een stof als "verslavend" erg weinig voorspellende
waarde te hebben: noch voor de vraag of "verslaving" ontstaat, noch voor
de vraag hoe ernstig die is. Waarom wordt de een kettingroker,
probleemdrinker of crackjunkie, terwijl de ander zich beperkt tot af en
toe een sigaar respectievelijk een glas wijn of een snuifje coke op
zaterdagavond? Het woord 'verslaving' is vooral een containerbegrip voor
een hele reeks zeer verschillende gedragspatronen. Het behoeft geen
betoog dat veel van die gedragspatronen wel behandeling behoeven, maar
het helpt niet echt, voor de behandeling én voor de preventie, om ze
allemaal op die ene hoop van "verslaving" te gooien. Wie dat toch doet,
en bovendien "verslaving" ziet als een stofeigenschap, vervalt
onherroepelijk in een schijnaanpak van het probleem. Dan wordt de stof
bestreden en niet het gedragspatroon behandeld. De "verslaafde" komt
terecht in een vicieuze cirkel en het probleem wordt alleen maar erger.

Herman Beun            http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be    kandidaat Tweede Kamer D66
*** stem voor radicale rust in de Tweede Kamer ***