Woningnood en hypotheekrente(aftrek)

Tue Nov 12 10:06:27 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

Je hebt gelijk wat het dilemma betreft, maar een prisoner's dilemma kunnen
we alleen ontsnappen als we dat (bijna) allen ook echt willen en elkaar
daarin vertrouwen (anders gaat een derde er met onze kiezers mee heen). En
dat is m.i. nog geenszins het geval, er zijn nog veel te veel politici die
dat gewoon niet echt willen (pure desinteresse voor de echte problemen, het
pluche is behaaglijker)
of stiekem maar wat minder hypocriet gewoon de enorme financiële belangen
van banken e.a. hypotheekverstrekkers en hun aandeelhouders behartigen,
en niet te vergeten die van de geld als water verdienende makelaars en
notarissen: gelijke percentages van de enorm gestegen koopprijzen sinds het
enorm oprekken van de verstrekte hypotheekruimte aan met name
anderhalfverdieners sinds circa 1994.

Een serieus begin zou gemaakt worden als alle problemen allereerst echt
benoemd worden, dat alleen al kan een klimaat doen ontstaan waarin
oplosingen ook bespreekbaar worden. En zoals gezegd dat geldt voor al het
politieke poldergemodder. Maar daarvoor heb je wel politici als Pim of Jan
Marijnissen of van mijn part Bolkestein nodig, die deuren durven openen die
anderen gesloten houden, en die tegen de politiek zogenaamd correcte
modderstroom in durven roeien.

Fritz van Rikxoort, Amsterdam