Kandidaat voorzitterschap D66 stelt zich voor

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Sun Nov 10 20:25:47 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

Rob van der Hilst heeft mij verzocht jullie te attenderen op onderstaande kandidaatmotivatie. Ik heb dit weekend gepoogt het e-mailadres van de andere kandidaat voor het voorzitterschap van D66 te achterhalen (gemeente Leiden, Dicboek, website D66, website afdeling Leiden), met het voorstel zich ook te presenteren aan de leden via onder meer www.ongehoord.net. Wie heeft zijn mailadres? Ik heb zelf ook nog geen gevoel en helder beeld bij Alexander Pechtold. Hoe kan ik dan op 16 november een evenwichtige keuze maken?

Rob van der Hilst is de hele week virtueel beschikbaar om een toelichting te geven op zijn kandidaatstelling.

Met vriendelijke groet,

Unico van Kooten

LANG LEVE EEN GELEEFDE INTERNE DEMOCRATIE: ELK INDIVIDU MAAKT EEN ONAFHANKELIJKE KEUZE OP BASIS VAN EEN SCHERP BEELD VAN DE KANDIDATEN EN NIET OP BASIS VAN VOORINGENOMEN POSITIES, UIT ANGST, UIT LOYALITEITSOVERWEGING, MACHTSPOLITIEK, ONBEKENDHEID MET DE KANDIDATEN OF ANDERZINS.

Actief en bruggen bouwend voorzitterschap nu cruciaal

Beeld van een partijvoorzitter: Rob van der Hilst

Vraag:
Wat drijft een partijbestuurder -die het in Utrecht zeer naar zijn zin heeft
met een enthousiaste afdeling, een op winst-op-winst ingestelde
raadsfractie en met hecht bestuursteam achter zich- om te haken
naar het landelijk voorzitterschap van D66?
Antwoord:
Het besef dat D66 met een aansprekende Vernieuwingsagenda op zak, nú
kan doorbreken naar de grootst mogelijke stabiliteit en effectiviteit -
organisatorisch, qua cultuur en inhoudelijk- in zijn het eigen 36-jarige
verenigingsbestaan.
Hiervoor wil ik duidelijk verantwoordelijkheid dragen als landelijk
partijvoorzitter. Met een luisterend oor, alert, nuchter en besluitvaardig.

-.-.-

In mei van dit jaar publiceerde De Volkskrant een (geredigeerd)
artikel van mijn hand "Geen reden voor stilte bij D66".
De reden om dit kritische artikel te schrijven was, dat de zure
verkiezingsuitslag van mei voor ons niet MOCHT betekenen dat alles
'business as usual' was en bleef. Maar ook om 'mond' te zijn
van een vrij breed levende onvrede in de partij over die
negatieve verkiezingsuitslag, toen. Ook de Jonge Democraten -vleesgeworden
toekomst van D66- uitten zich op soortgelijke kritische wijze. En een
vernieuwingsbeweging (www.)Ongehoord(.net) diende zich als bij reflex aan.

Gevolg: besef van urgentie voor wezenlijke veranderingen binnen D66 werd
vrij algemeen in de partij. Dat gebeurde vanuit 'uithuilen, opstaan en
verder gaan' waarna flink is gedebatteerd en gediscussieerd (o.a. op de
Impulsconferentie in Arnhem). Niet alleen over wat-er-mis-ging -het
D66vermogen tot analyse staat sedert mei hoog op het vuur- maar vooral over
hóe 'het' in verbeterde vorm verder kán en ook moet gaan.
Dit proces is onder de energieke aanvoering van partijvoorzitter
Gerard Schouw, met solide ondersteuning door Willem Steetskamp
en het landelijke partijsecretariaat, in goede banen geleid. Met een
klinkende, 21-delige 'Vernieuwingsagenda' -Het hoofd koel, maar met
de vuist op tafel!- als concreet resultaat. Dit document staat in
Zwolle ter behandeling en ter vaststelling op de congresagenda.
Ik teken ervoor en hopelijk doet u evenzo.

Sinds maart/mei van dit jaar heeft ook onze partij er veel, zeer
veel nieuwe leden bijgekregen. Ruwe schatting: zo'n 1000, overwegend
jonge, D66sters en D66ers (bij de Jonge Democraten is evenzeer sprake van
forse leden-toename). Deze onverwachte toestroom beschouw ik als
het enige, écht positieve 'Pim Fortuyn-effect': door het optreden van
Fortuyn, het effect ervan op het gehele politieke landschap
(en ook vanwege diens moorddadige dood) is bij duizenden het besef
doorgebroken dat democratie-politiek-openbaar bestuur als
behalve zo-maar is, maar bestaat bij de gratie van concrete
persoonlijke, geëngageerde inzet.

Zelden heeft D66 zo'n grandioze opsteker mogen incasseren als in de
afgelopen maanden. Ga maar na: indien honderden als uit het niets
met het lidmaatschap van D66 groot vertrouwen in onze sociaal-liberale
partij uitspreken, wat kan dit al niet betekenen voor dat zeer grote
kiesgerechtigde deel van de Nederlandse samenleving.
Bij hen hetzelfde vertrouwen wekken, in de komende weken en maanden door
middel van een reeds ingezette verkiezingscampagne, opdat het wordt omgezet
in massaal stemmen-op-D66?
Ik ga voor deze ambitie en zal er, mede, mijn uiterste best voor
doen om het te verwerkelijken. Dit geldt ook voor de verkiezingen van twaalf
Provinciale Staten in maart volgend jaar en voor de verkiezing van het
Europese Parlement medio-2004.

Het binnenkomen in de afgelopen maanden van honderden nieuwe
partijleden schept echter een bijzondere verantwoordelijkheid. Kijken de
nieuwe D66ers tegen de partij aan (door de bank genomen) als gewone
maatschappelijke normaliteit, als fenomeen-van-onbetwiste-noodzakelijkheid
(en stellen zij zich als zodanig op): D66 kent ook oudere leden die vanwege
eigen ervaringen met de partij -hoge electorale pieken maar ook diepe dalen
in 36 bestaansjaren- vaak veel gematigder verwachtingen hebben over reilen
en zeilen en over toekomst van de partij. Dit bepaalt dan ook vaak de eigen
opstelling in en het karakter van de verenigingscultuur, zeker op
afdelingsniveau.
Ik reken het ten zeerste tot mijn taak en beschouw het als een bijzondere
verantwoordelijkheid als landelijk partijvoorzitter om
bruggenbouwer te zijn tussen de verschillende generaties D66ers
in vrijwel alle geledingen van de partij.

Daadgerichte betrokkenheid op D66 (nooit weg in campagnetijd) en van oprecht
idealisme die nieuwe D66ers van het afgelopen halve jaar in de partij hebben
geïntroduceerd: het betekent niet-zelden verfrissing van de cultuur van de
plaatselijke D66-afdeling. Daar -in de gemeente dus- waar D66 als politiek
en maatschappelijk fenomeen ten eerste tastbaar is.
Bijzonder is wel dat vrijwel alle nieuwe D66ers duidelijk op basis van een
landelijke inspiratie tot onze partij zijn toegetreden. Vrijwel niet vanuit
locaal-, regionaal- of internationaal gevoede noodzaak. En dat dit bovendien
vanuit een sterke impulsbehoefte is gebeurd.
Wat het eerste betreft: ook het Utrechtse afdelingsbestuur heeft (vanaf
maart-2002 reeds) een speciaal introductieprogramma voor de vele nieuwe
D66ers ontworpen en in uitvoering gebracht. Daarin is D66 duidelijk als
aantrekkelijke, meer-hoofdige politieke verschijningsvorm (gemeentelijk,
provinciaal, landelijk, Europees) gepresenteerd. Effecten hiervan zijn nu
reeds merkbaar en zijn gunstig, gelet op de forse aanmelding en concrete
medewerking aan permanente werkgroepen, zelfs aan het afdelingsbestuur en
aan de reeds gestarte Tweede Kamer- en Provinciale Staten-campagnes.
Het zijn dan ook deze concrete afdelings-bestuurservaringen die ik meeneem
in mijn functioneren als voorzitter van het landelijke bestuursteam van D66.

Ik reken het tevens tot mijn taak om het politiek gevoelen binnen de partij
helder te (doen) articuleren naar partijgenoten in belangrijke
politiek-bestuurlijke gremia: de D66-fracties in het Nederlandse en Europese
parlement. Hierbij blijft mijn opvatting over de partijvoorzitter, zoals in
Utrecht, onverkort van kracht: de bestuurspersoon die geen praktische
politiek bedrijft, maar die er voor zorgt dat zijn partijgenoten in een
vertegenwoordigende lichamen dat wél, en zo optimaal geïnformeerd vanuit de
partij, kunnen doen.

Een nieuwe verkiezingscampagne begint op de avond waarin de
verkiezingsuitslag van de 'oude' bekend wordt. Ik beschouw deze opvatting
niet alleen als kwestie van promotie-techniek, het is eerder een zaak van
instelling, van zelf-overtuiging.
Ik wil en zal mij zeer zeker inzetten voor het creëeren binnen D66 van het
besef dat iedere vorm van handelen van onze partij -intern en naar buiten:
debat, discussie, visieontwikkeling, optreden van
D66-volksvertegenwoordigers, maar ook wat folderen, plakken en 'kramen' het
hele jaar door betreft- uitdrukking is van Permanente Campagne.
Bij verkiezingen valt immers pas rijk te 'oogsten' als in de lange tijd
daarvoor hard, doorlopend wordt gewerkt: inhoudelijk-kwalitatief
voortreffelijk en communicatief-alert en continu present.

In het verlengde hiervan: ook hecht ik grote waarde (mede op grond van
veel contacten met partijafdelingen in afgelopen jaren) aan
versterking van de toerusting en de opleiding van het toekomstige
partijkader van D66. Zo kan en mag het niet zijn, dat door soms
verregaande stugheid van het politiek-bestuurlijke proces D66ers in
raden, staten en parlementen te kampen krijgen met afnemende
motivatie wat betreft het eigen functioneren.
Evenzeer wil ik bijdragen, in locale, provinciale, landelijke en in Europees
verband, aan de bouw van een 'generaties-keten' van bestaande, aankomende en
latente D66-volksvertegenwoordigers. Dit alles in de gerede verwachting
-aanname zelfs- van een stabiele ontwikkeling qua ledental en groei van
electoraal vertrouwen van de meest eigenzinnige politieke normaliteit en
sociaal-liberale noodzakelijkheid van Nederland: de Democraten 66.

Al mag de partijvoorzitter van D66 zowel binnen als buiten de partij (media
voorop) het 'gezicht' van de vereniging-D66 zijn -de echte 'mond' ervan is
de voorzitter van de Tweede Kamerfractie alias partijleider- hij is in de
eerste plaats voorzitter van een bestuursteam met daarin leden die elk een
specifieke taak en bestuurlijke verantwoordelijkheid hebben.
De stijl van voor-zitten waarvoor ik sta en ga, staat per definitie in het
teken van nuchter besluiten en beslissen. Materiële en immateriële
belangen van een landelijke vereniging als de onze, die elke keer op de
bestuurstafel komen, zijn vrijwel zonder uitzondering serieus en laten geen
ruimte voor in's blauen hinein experimenteren of anderszins.

Echter, uit ervaringen van jaren, zowel met profit-, met overheden en met
non-profitorganisaties (op het gebied van welzijn, in regionale en
afdelingsbesturen van D66 e.v.) weet ik dat een vrijwilligersorganisatie als
de onze mét een inhoudelijk-politieke missie -en met een goed-functionerende
professioneel-organisatorische kern: het landelijke secretariaat- specifieke
eisen stelt aan de opstelling van de bestuurlijke eindverantwoordelijken van
de partij.

Ik hecht er dan ook grote waarde aan om als voorzitter van het landelijke
bestuur, vanuit een sterk rationeel-bestuurlijk besef, alertheid voor
'bewegingen' binen de partij -voor Dokkum tot Schip-op-Geul, van Enschedé
tot Hoek van Holland- te versterken.
En ook om er binnen het landelijke bestuur de 'mond' van te zijn, niet in de
laatst plaats waar het concrete afdelings- en regiobelangen betreft (werking
landelijke afdrachtregeling, bestuurlijke en organisatorische knelpunten met
name in kleine[re] afdelingen et cetera).
Dit betekent voor mij een zo optimaal mogelijke inzet voor het leggen en
onderhouden van contacten met de basis van onze partij: de afdelingen en
regio's in het land. In dit verband kan en zal ik zeker ook de 'mond' zijn
voor vragen, ideeën en plannen vanuit/binnen het landelijke bestuur bij de
afdelingen en regio's.

Met een ambitieuze, weldoordachte 'Vernieuwingsagenda' in aantocht en vanuit
de hoop en gespannen verwachting dat D66 werkelijk aan het begin staat van
een ontwikkeling die, later door historici, met 'daadwerkelijke
maatschappelijke doorbraak' zal worden aangeduid, stel ik mij trots,
overtuigd en vol overtuiging beschikbaar voor het voorzitterschap van D66.

Bijlage 1:
Interview met en kennismakings-portret van Utrechts D66-afdelingsvoorzitter
Rob van der Hilst: www.d66utrecht.nl

Bijlage 2:
Uit de speech, oktober 2002, voor kring van politiek-actieve studerenden in
midden-Nederland:

(...)
"D66 was van meetaf-aan, en is, het bijna noodzakelijke antwoord van vrije
burgers op de enorme maatschappelijke veranderingsgolven in het na-oorlogse
Nederland: van een agrarische naar een industriële samenleving, van het in
sociaal beton gegoten 'ben je een dubbeltje, dan wordt je nooit een kwartje'
tot kansen-voor-iedereen.
Maar ook was, en is, het en biedt het antwoorden op de onstuitbare opkomst
van het fenomeen 'massacultuur', qua consumptie, media en dergelijke, met
zijn even onstuitbare als ingebakken uniformiteitstreven.
Het gaat ons om de rechten, en om de plichten -alles in balans- van elke
vrije burger, om echte ontplooiingskansen voor haar of hem.

(...)
Want wat stelt 'vrijheid' van een mens nog voor, wat blijft er
overeind van democratie, van beschaving, van redelijkheid en
rechtvaardigheid als de macht van het getal alles en iedereen dreigt
te overdonderen? En wanneer de overheid het laat afweten, wanneer zij
primaire taken zoals het garanderen van veiligheid van alle burgers, op
basis van zuiver budgettaire overwegingen, los laat.

Wij hebben van meet-af aan antwoorden geformuleerd om de vrijheid
van de burger - jij, jullie, u en ik, wij dus - veilig te stellen waar
het de bestuurlijke inrichting van ons land betreft.
Wij doen dat nog steeds en wij blíjven dat doen.

Wij schreeuwen niet, wij schreeuwden nooit.
Wij maken van het politiek-bedrijven geen soapserie met een hoog Big
Brother-gehalte.
Wij beschouwen onze wereld-in-verandering zeker NIET als een gegeven
dat-er-eigenlijk-niet-zou-moeten-zijn. Want dít is de tijd waarin wij leven,
dit is onze echte leef-tijd. Met meer kansen en uitdagingen dan Balkenende
en Zalm ons willen doen geloven.

Wie uit angst regeert en uit verkiezingsoverwegingen angst impliciet
propageert, zoals zij, heeft aan kansen en uitdagingen geen boodschap.
'Angst is een slechte raadgever' luidt het niet voor niets.

D66 staat in de vrij heftige branding van die
wereld-in-verandering van ons: rechtop, nuchter, met gezond verstand maar
met passie om een rechtvaardig en tolerant samen-leven mínstens op peil te
houden. Of, beter nog, uit te bouwen.

(...)
Ik roep jullie, ik roep u op tegen de verleidingen vanuit grote
maatschappelijke onzekerheid -teweeg gebracht door met name de walgelijke
moord op Pim Fortuyn en het beschamende gekluns van CDA, VVD en LPF in en
buiten het grijze kabinet-Balkenende - in te gaan.

Kies op 22 januari voor een stabiele partner, kies voor respect,
beschaving, voor verantwoord samen-leven, voor investeren in sociale
veiligheid, kennisontwikkeling, werkelijk effectieve zorg, voor
politiek-bedrijven waarin u -wij allen- daadwerkelijk meetelt.
Geef de Democraten 66 -sociaal-liberaal tot op het bot- uw vertrouwen."

[ einde tekst ]