NS (2)

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Thu Nov 7 18:42:30 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Bedoel je een monopolie dat noch door de markt, noch door de politiek in
>toom wordt gehouden? Ja, dat klinkt inderdaad als een succesformule...
>
>/Herman

Helemaal met Herman eens. Niet voor niks is ons verkiezingsprogramma uiterst
kritisch over Zelfstandige Bestuursorganen (ZBO's). Waarom? Simpelweg omdat
wij de burger (consument, klant) een zo groot mogelijke invloed op de
besluitvorming in een bedrijf willen geven. Zonder die invloed kan er nooit
sprake zijn van een een gezonde bedrijfsvoering.
De ideale vorm van invloed op de besluitvorming is via de marktwerking.
Vergelijkbaar met de directe democratie (dat is dan ook de reden dat ik het
onbegrijpelijk vind dat de VVD als pro-markt partij tegen directe democratie
is, maar dat terzijde). Dat kan echter pas als er sprake is van significante
marktwerking. Oftewel als het bedrijf zich klantvriendelijk moet opstellen
om te blijven bestaan. Is dat niet het geval, dan is er in een democratie
gelukkig een tweede optie en dat is aanbieden van de service door de
overheid. De consumenten (burgers) hebben dan tenminste nog de mogelijkheid
om via de politiek invloed uit te oefenen op de besluitvorming binnen het
'bedrijf'. Helaas is die invloed in een dogmatisch representatieve
democratie als de Nederlandse zeer beperkt , maar het is altijd beter dan
een geprivatiseerd natuurlijk monopolie.

OK, privatisering van natuurlijke monopolies is slecht, dus dan maar
verzelfstandigen... Zo zijn er onder Lubbers in de jaren 80 honderden
Zelfstandige Bestuursorganen ontstaan, met name omdat hij het aantal
ambtenaren wilde verminderen. Wat natuurlijk schijn is want diezelfde mensen
deden in de ZBO's precies hetzelfde werk als voorheen. Het gevolg was wel
dat de kosten omhoogvlogen (de bestuurders voelden zich immers managers en
daar hoorde bijvoorbeeld een dienstauto met chauffeur bij en natuurlijk een
veel hoger salaris) en de politiek verloor de controle en
sturingsmogelijkheden. Wie betaalt bepaald was het toch? Nou, zeker niet bij
de ZBO's. In de resolutie Burger&Bestuur van de programmacommissie 1998-2002
noemden we het het 'grijze gebied tussen markt en overheid'. Het gebied waar
niemand meer invloed heeft op de besluitvorming. Niet de politiek en niet de
burgers. Ook de werkgroep Economie van het SWB heeft zich om diezelfde reden
negatief over ZBO's uitgelaten in hun rapport 'Markt en Overheid'. Zie:
http://www.xandermol.com/economie/standpunten/marktwerking/markt_overheid.pdf

Niks geen succesformule dus Henk, slechts een extra bureaucratische laag
zonder democratische controle en sturingsmogelijkheden.

Groeten,
Mark Giebels
Berkeley, CA
Voormalig lid programmacommissie 1998-2002

MSN 8 helps eliminate e-mail viruses. Get 2 months FREE*.