Hypotheekrente, overdrachtsbelasting, en Kabouter Plop

Lenny Bruce lennybruce235 at HOTMAIL.COM
Thu Nov 7 18:20:01 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny die het ertussen moet doen...op 7/11/02 om 18:15

>Beste lenny,
>
>Naar aanleiding van jouw bericht onderstaand een paar vraagjes:
>
>1.  Kabouter Plop = Wouter Bos?
>2.  A koopt dus dat huis voor 225.000 + 6%= 238.500, waarvan hij 20% uit
>eigen middelen financiert (47.700). Het stuk financiering bedraagt dan
>190.800, waarover hij een rentevergoeding betaald van de aangenomen 7%. Dit
>levert een bruto maandbedrag op van 1.113; na aftrek (afhankelijk van het
>inkomen)misschien netto nog 670 Euro. Ik begrijp je stelling over dat
>terugverdienen van die 6% overdrachtsbelasting niet.

Ik vind jouw "bruto maandbedrag van 1.113" een beetje slinks, werk je voor
de overheid of are you buying into the bullshit?
Mijn rekenmachine komt op met een bedrag van 1.269 bruto per maand. Dat zou
netto 9.912 euro per jaar zijn. Omdat te betalen moet je voor bovenstaand
redelijk reeel voorbeeld een NETTO INKOMEN tussen 25.000 en 30.000 euro
hebben. Zonder  hypotheek aftrek zou dat cijfer nog belangrijk hoger
liggen...
Veel Nederlanders zijn echt "House-Poor" dankzij een te hoge maandelijkse
hypotheekbetaling en een overheids-onderschat euroflatie probleem...

Ach het leven kan zo simpel zijn.
A  trekt 47500 uit zijn zak, waarvan 13500 DIRECT in overdrachtsbelasting
naar de staat vloeit. Dat geld is A dus onmiddelijk kwijt. Het voegt niets
toe aan de waarde van zijn huis, behalve dat OOK in een eventuele
wederverkoop weer die 6% betaald moet worden...!!!
A heeft al eens belasting betaald over die 13.500 overdrachtsbelasting die
moeten dus gewoon weer in zijn zak terugkomen.
Zijn maandelijkse betaling op deze lening is Euro 1.269,- (Euro 1.113
daarvan is hypotheekrente). Het verschil (Euro 156 in de eerste maand) gaat
naar afbetaling van zijn 30 jarige lening van 190.800.
Na 70 maandelijkse betalingen van 1.269 heeft A totaal Euro 89.000 betaald
waarvan 75.384 aan rente. Hij heeft slechts Euro 13.473 afbetaald op zijn
lening en (bijna) zijn Euro 13.500 overdrachtsbelasting terug..
De hypotheekrente aftrek staat hier buiten de discussie, het ging erom dat
de staat het huizenbezit van de minderbedeelden zou gaan bevorderen

>Hierover wil ik even doorgaan:
>
>Jij vraagt je af wat de "dienst"is die de overheid levert om die 6% te
>heffen? Die vraag kun je tevens stellen voor een aantal andere belastingen
>en heffingen.

Inderdaad!

Ik denk dat de overheid er grotendeels zorg voor draagt dat
>er een klimaat (sociaal economisch) bestaat welk stabiel is. Dit is
>belangrijk bij het plegen van investeringen, zoals het kopen van een huis,
>maar ook bij de waardeontwikkeling van de gedane investering. Woningen in
>Nederland zijn zeer waardevast gebleken en de waardestijgingen komen ten
>goede aan de huizenbezitters. Wat, vraag ik je, is de verdienste van A aan
>die potentiele waardeontwikkeling? Temeer daar de overheid middels de
>hypotheekaftrek A direct subsidieert!

Dit soort 'naiserie' lijdt nergens toe....

>Welke idioot heeft de hypotheekaftrek eigenlijk verzonnen?

De Overheid misschien?

>Hij past niet in
>het Europese bestel en het sociale gehalte valt ook erg tegen, daar de
>hogere inkomens er het meeste baat bij hebben.

Je haalt hier wel erg veel overhoop en doorelkaar. Er bestaat geen Europees
belasting bestel. Europese landen Pick and Choose vergelijkingen was het
forte van Netelenbos.. ZE doen maar wat.

>Nu stel jij voor om de overdrachtsbelasting in een flexibel kader te
>plaatsen, zodat de inkomens boven X (meer) overdrachtsbelasting betalen en
>naar mate het inkomen lager wordt steeds minder.

Vout. Je moet het nogmaals even voorzichtig lezen wat er in zijn geheel
geschreven is door lenny.
BTW
Uitdrukkingen zoals "flexibel kader" en "stuk eigen financiering" geven
lenny de griezels.

Dit zal naar mijn mening
>averrechts werken doordat daardoor de "goedkopere" woningen relatief
>duurder worden en de "duurdere" woningen relatief goedkoper. De koper moet
>nog steeds even diep in de buidel tasten of dat geld nu besteed wordt aan
>de overdrachtrsbelasting of aan een hogere koopsom.

????????

>Een andere, belangrijke, reden om te pleiten voor handhaving van de
>overdrachtsbelasting is het feit dat deze belasting in beginsel een anti-
>speculatieve werking heeft.

Ja dat laatste heeft erreg goed gewerkt. Sinds 1945 (55 jaar)is er een
structureel kunstmatig woningtekort in Nederland.... En we zijn nu dus op
een punt  waar Jan Modaal, dikwijls MET een meewerkende vrouw, zich geen
eigen huis kan veroorloven en/of voor 30 jaar 'housepoor' is.
Voor wat betreft 'dan huur je toch'.....
Het huren van een woning is een crime in Nederland waarbij je of vluchteling
moet zijn of 10 jaar ingeschreven en dan vooral niet vergeten de
inschrijving jaarlijks tegen betaling van administratiekosten te vernieuwen
anders wordt je van de lijst afgehaald. Grotendeels veroorzaakt door een
overheid die door jou getypeerd wordt met het stabiel houden van het
sociaal-economische klimaat.

>Niet dat ik over het volgende echt nagedacht heb, maar wellicht zou er iets
>voor te zeggen zijn om de de hypotheekrente aftrek te laten vervallen, ter
>faveure van onder meer een sterke verhoging van de overdrachtsbelasting op
>woningen?

Lijkt me een strak plan verdriedubbel de overdrachtsbelasting en haal de
hypotheek aftrek weg.
Maarten, I am trying to follow you here but have a hard time getting my head
that far stuck up my ass.
MVG
Lenny die woninghuurder is, dus slechts zichzelf af kan trekken!!

>Maarten Bessem
> [...]

MSN 8 helps eliminate e-mail viruses. Get 2 months FREE*.