Paars op 4 zetels (was: Is Lousewies paars/ontpaarst)

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Tue Nov 5 20:44:51 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Joost,

Het is helaas wranger. Paars I doorbraak de machtsmonopolie van het CDA (nu
in volle glorie terug maar met nog minder beginsel) Paars II was inhoudelijk
pas een succes (financien op orde en realisering homohuwelijk/euthanasie,
sanering varkensmest). Het is dus zo dat paars inhoudelijk een succes was na
de lijmpoging. Is iedereen verder vergeten dat we ten tijde van de
breek/lijm poging in de Kosovo oorlog zaten. Er was ook een
verantwoordelijkheidsgevoel van D66 (breed gesteund indertijd) om te lijmen.

Dit is geen goed praten (ook al was ik voor lijmen) maar een analyse. De
grote fout van Paars II was het gebrek aan personele vernieuwing (geen
frisse buitenstaanders maar een zeer partijpolitieke regering),  Maar ook
het onvermogen om te besluiten over zorgstelsel, onderwijsvernieuwing en
WAO; met daarnaast een regentenploeg waarin D66 zich teveel door de andere
regeringspartijen liet gijzelen. In nederland is elke coalitie op een
gegeven moment uitgewerkt, dat gold ook voor CDA/VVD in 1989 en PvdA/CDA in
1994. Niets nieuws onder de zon voor paars. Tenslotte was er het gevoel van
verantwoordelijkheid mijding na Bijlmer, Enschede, Volendam. terecht of ten
onrechte.

Michiel Scheffer