NS (2)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Tue Nov 5 20:52:49 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees Binkhorst wrote:

> Ik denk ook dat de politiek de hand in eigen boezem moet steken.
>
> Eerst privatiseren en daarna (bijna) elke beslissing van de NS (al dan niet na voorafgaande negatieve publiciteit en druk van het
> parlement) bekritiseren en pogen terug te draaien.
>
> De boel zodanig financieel op scherp zetten dat alleen met grote bezuinigingen de inkomsten en uitgaven in evenwicht kunnen
> worden gebracht.
>
> Berichten naar buiten brengen (op de manier van: kiezer ziet u wel wat we allemaal voor u doen) dat de NS alleen op een deel van
> [...]

We begrijpen erg weinig van de vrije markt. En al helemaal niet in de
kunstmatige context van een privatisering met dan ook nog infrastructuur
die natuurlijke monopolies in de hand werkt. Inmiddels begrijpen we een
heel klein beetje meer :-)

Economie mag zich dan een wetenschap noemen, maar men is volgens mij het
trial-and-error nivo nog lang niet ontstegen.
Dan is het geen overbodige luxe om ter aanvulling van de empirische
observatie aandacht te besteden aan het effectief opzetten van
realistische maar gecontroleerde simulaties en experimenten, om greep te
krijgen op de complexiteit. Gecontroleerde experimenten vormen immers
ook de basis voor de natuurwetenschappen.
Overigens wordt hier natuurlijk al lang aan gewerkt, zie ook de
Nobelprijs-winnaars Economie 2002.

Op z'n minst zouden we de kennis over simulaties vooraf van ingewikkelde
markt-processen moeten ontwikkelen, in spelvorm of anderszins, zodat we
bij geplande privatisering a) een geschikte opzet kunnen ontwerpen als
de benodigde voorwaarden aanwezig blijken te zijn en b) goede
terugkoppelingmechanismen ter beschikking hebben om e.e.a. zo nodig naar
bevinden bij te sturen.

Het instrument van de simulatie zou ons zeer veel breder toepasbare
kennis kunnen geven op allerlei gebied, om te beginnen zou ook bij het
observeren en bewaken van de vrije markt (vergelijk bijv. Opta, Bouw,
Shell, EU, Microsoft) een terughoudende maar effectieve policy meer
binnen bereik komen.

Als start zou je gewoon een management-game in elkaar kunnen draaien en
(zoals ik al eerder bepleitte) wat studenten inhuren. Vervolgens zowel
de simulatie zelf als de resultaten ervan bestuderen.

Iemand een idee waar zulk onderzoek plaatsheeft?

Bart Meerdink