Spelen met vuur

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Tue Nov 5 17:12:30 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hieronder wat Peter Hoefnagels (oud-D66 senator en emeritus hoogleraar criminologie) hierover schreef in De Volkskrant van 2
november:
= = = = = = = = = =
[deel weggelaten]
Uit bittere noodzaak kan het recht veranderen. Op een dag zal een heldere rechter in de Hoge Raad zeggen: 'Uit de structurele
afwezigheid van de sterke arm mocht de verdachte afleiden dat hij door de overheid niet beschermd zou worden tegen het onrecht
van de sterkste, in casu de rover die de cassière bedreigde met een mes. Dientengevolge mochten de verdachten haar en de
goederen in het bedrijf beschermen tegen de indringer. En niet alleen dat. Aangezien rovers die met de buit goed wegkomen
hierdoor aangemoedigd worden tot herhaling van hun misdadig gedrag, is het in het belang van de samenleving hen te achtervolgen
en te pakken. Tot zover gebruikten de verdachten redelijke middelen voor een redelijk doel. Buiten de redelijkheid gingen verdachten
toen zij de rover niet alleen pakten, maar hem tijdens de worsteling bij de arrestatie ook een gebroken neus bezorgden. Maar door
de afwezigheid van wapens die de politie wel zou kunnen gebruiken, door een weerspannigheid van de rover die tegen politie-
agenten strafbaar is, door de emoties van de bedreiging en door de achtervolging, waartoe hij bij afwezigheid van de politie
genoodzaakt waren, zijn verdachten begrijpelijkerwijze zodanig opgewonden geraakt dat de mishandeling hen wegens noodweer-
exces niet kan worden toegerekend.' De Hoge Raad motiveert de vrijspraak verder. 'De overheid heeft zich systematisch niet
gehouden aan de afspraak dat de politie haar geweldsmonopolie zal gebruiken tot bescherming van de burger. De burger kan niet
anders dan de politietaak zelf in handen nemen om het onrecht van de sterkste terug te dringen.' Ik wens de AH-winkelbedienden
geluk met dit arrest, maar hoop dat de burger zijn nieuwe verantwoordelijkheid met verstand en rede zal waar maken. Wellicht kan
een nog op te richten 'Stichting Noodweerexces' daarbij helpen.