Fatsoen moet je doen

Tue Nov 5 06:59:05 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Michiel Scheffer D66 <mrsch002 at planet.nl>
Datum: maandag 4 november 2002 23:02
Onderwerp: Re: De programcommissie miskent zijn erflaters en wil kindermoord

(...)
>Met historische essays win je kiezers,
>
>Michiel Scheffer
>v/h programmacommissie

En met fatsoen.

Ik hield gisteren al mijn hart vast n.a.v. de vele sectarische
openingswoorden in ons concept-verkiezingspamflet over hoe erg we wel niet
deugen, en de perspresentatie waarin we onszelf fatsoen-lijk op het borstje
kloppen.
Hebben we iets te verdedigen, verkeerd gedaan, of verbergen wat ons fatsoen
betreft? Hebben we onze identiteit ingeruild en zijn we bekeerd van
rekkelijke, vrijdenkende libertijnen tot precieze fatsoensrakkers?
Was en blijf benieuwd hoe die toenemende eigenwaan en impliciete
veroordeling van (alle) anderen zal vallen.

Jan Mulder schiet hem er vandaag in, die voorzet voor eigen doel, op de
voorpagina van de Volkskrant:
   Het werkt alleen niet.
   Fatsoenlijk, daar spreek je niet over, dat ben je. Je handelt zo, dat de
kiezer denkt: 'Fatsoenlijke man, daar ga ik op stemmen.'
   Als ik een groepje D66'ers zie staan en ze roepen 'wij zijn heel
fatsoenlijk' tegen me, maak ik me snel uit de voeten. Viezerikken.
   Fatsoen is een delicaat speerpunt. Je mag het van jezelf niet zeggen. Je
mag het nauwelijks zijn. Seks voor acht uur? Doen.
Gauw een beetje onfatsoenlijk worden, gewaardeerde democraat, anders is het
gebeurd met de koopman.

Fritz van Rikxoort