De programcommissie miskent zijn erflaters en wil kindermoord

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue Nov 5 03:15:06 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel, Lijsters,

Eerst even rekenen: 15% is (want 2/3% per zetel) 23 Kamerzetels. Inderdaad
niet de moeite waard. De LPF had het dubbele nodig om Grijs I af te dwingen.
Of vergis ik me daar, en was 26 zetels genoeg?

  Tweede punt: Liberals en LibDems doen er niet toe. Inderdaad, we laten
Labour alleen (dus niet meer in een coalitie met de LibDems) heersen over
Schotland, Wales en Metropolitan London, sterker nog (want de
Liberals/LibDems doen er volgens jou toch niet toe), die drie regio's hebben
geen Zelfbestuur maar worden direct vanuit Whitehall bestuurd. Als er iets
verstandigs met de Londense Metro moet gebeuren (om maar een dagelijkse zorg
van miljoenen Britten, waaronder veel Forensen, te noemen) dan laten we
Labour ongeremd haar rampzalige plan uitvoeren. Als er dan een ongeluk
gebeurt met veel doden (heel normaal in Britse spoorkringen) is dat niet
erg. Er is omdat de LibDems geen enkele rol spelen, geen Londense
bestuurscoalitie die het tegenhoudt.
  Sterker nog: de LibDems, die Labour (dat graag alleen wil heersen) in drie
gevallen dwongen tot (regionaal)coalitiebestuur, spelen geen rol in
vernieuwing van het Britse bestuur. De bezwaren van LibDems-woordvoerder
Matthew Taylor (BBC news zondag jl.) tegen de abnormale positie van de Kroon
(zie de rol van de koningin en Prince of Wales in het hele verloop over twee
jaar van het net afgekapte Butler-proces) zijn evenmin relavant als Thom de
Graafs gelijkgestemde pleidooien voor modernisatie van de Nederlandse
monarchie.
  Oftewel: "THIS IS ABSOLUTE BULLSHIT, MATE!" De Liberals hebben Europa
vnaaf 1957 op de Britse politieke agenda gehouden; hebben een grote rol
gespeeld in overheidsoptreden tegen racisme en rassenrellen die daar iedere
20 jaar in een grote stad uitbreken (Mark Bonham Carter). O ja, en "Leven en
werken in de informatiemaatschappij" was een waardeloos stuk van D66. Waarom
zijn we ooit zo gek geweest D66 op te richten, of er later lid van te
worden?

  "Met historische essays" (als je dit een essay van me noemt, kijk dan eens
bij de Documenten op de Ongehoord-website) "win je verkiezingen". Je had
mijn visie niet beter kunnen verwoorden (hoewel ik vermoed dat je het
omgekeerde bedoelde).

  In de eerste vijf regels van mijn paragraaf wordt precies gezegd waarom
het Sociaal-liberalisme ook nu nog de moeite waard is voor burgers die
"greep op hun leven willen krijgen"(dat is exact de reden waarom de
"Community Politics"-strategie van de LibDems in een ongunstig kiesstelsel
tot ongekende successen heeft geleid: ze besturen miljoenenstad Liverpool,
Sheffield, en hebben Cornwall vast in handen sinds David Penhaligon en
Jeremy Thorpe er iets begonnen optebouwen in 1959-'74) , waarom ons denken
JUIST UITERST RELEVANT IS. Of zijn de volgende drie voorbeelden onbelangrijk
voor ieders dagelijks leven?
*) de traditie van Goed Openbaar onderwijs, met Van Hoevell en Kappeyne;
*) de traditie van bescherming van Sociaal-Economische mensenrechten
(Kinderwetje; Aanstellingskeuringen);
*) 125 jaar Grote Steden Beleid (Treub, Wolffensperger, Goeman en Van
Boxtel).

  Je vraagt toch niet van mij, na wat Thom maandag in alle media over onze
stijl gezegd heeft (net als hij vorige week in de Volkskrant en NRC deed),
om dat ook nog eens op te nemen. Ik ben daar gek, dan heeft de Programcie
een excuus om mijn amendemet "Overbodig" te verklaren, zo hun eigen gebrek
aan historisch besef en hun negeren van de SocLib Traditie als Unique
Selling Point maskerend.

  Als je me nog kwaaier maakt krijg je nog meer mijn visie ondersteunende
voorbeelden; zoals je weet heb ik er veel bij de hand.

Bernard