Spelen met vuur

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon Nov 4 14:28:12 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

(knip)

> Klopt, maar lijkt me niets met de zaak tegen de AH-medewerkers
> te maken te hebben.

De twee zaken lopen een beetje door elkaar heen. In de AH-zaak werkte
ingrijpen wegens een enkele overvaller tegen twee AH-medewerkers die
flink tegenspel bleken te kunnen geven. Hetgeen - niet verassend -
samenging met een flinke dosis agressie. Ik zie de AH-zaak nu niet als
betrouwbaar een model voor het aanpakken van dit soort criminaliteit.

Voor de Venlo-zaak geldt: Het *gegarandeerd* een douw van justitie
krijgen werkt nogal remmend op het gewelds-libido. Voor de ettertjes was
het gegarandeerd niet het eerste voorvalletje.

Mijn voorgestelde oplossing is er op gericht om bij *alle* delicten de
dader(s) het leven zuur te maken, zonder enige escalatie.

> Mogelijk, maar geweld van burgers om een misdrijf te voorkomen
> of te beeindigen staat niet werkelijk ter discussie, dacht ik.

Jawel, dat staat wel ter discussie, omstanders zijn i.h.a. gewoon niet
toegerust om de - vaak gewapende - superfitte vechtersbazen tegen te
houden. Het is zaak om het hele idee dat je er mee weg komt uit te
roeien. Gepakte vechtersbazen worden al gauw stakkertjes.

> Schijnt in de zaak tegen de AH-medewerkers niet echt aan de
> orde te zijn - er zouden zelfs verklaringen van twee agenten
> van politie zijn - en zou in de Venlo-zaak de dood van het
> slachtoffer niet hebben kunnen voorkomen.

Het is zaak om een breder perspectief te hanteren, alleen dan komen de
werkelijke oplossingen aan de oppervlakte.

Bart Meerdink