traceerbaar signeren

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Nov 4 09:05:37 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nee Erik,

Ik vind het wel degelijk essentieel dat ik de deelnemers aan dit forum
eventueel ook anders dan electronisch zou kunnen benaderen, bijv. tijdens
bijeenkomsten in den lande. Zoals je weet vergaderden ze al in de Klassie
Oudheid en de Middeleeuwen, en de schriftloze volken konmder ook wat van -
alleen hun bereik was wat kleinschaliger. Je roerend betoog over moderne
tijd zegt mij niets. Weet ik allemaal wel. Het gaat er om dat je bepaalde
handicaps die uit de moderne communicatie voortkomen helpt opheffen. Zoals
reeds genoemd: de geografische en persoonlijke context. En dan gaat het me
niet om kwalificaties (want argumenten moeten de doorslag geven), maar om
"droge" gegevens die argumenten basaal plaatsen. Of iemand bijv. als man
een vrouwennaam gebruikt, zal mij worst wezen; z'n naam misvormt, zich
voordoet als deskundige evenzeer. Menigmaal zie ik niet het verschil tussen
een psychoot, psychiater of politicus - dat soort uitwisselbaarheid (excuus
Gerard vdB te U.!) neem je dan op de koop toe. Het gaat mij dus om een
context waarvan niemand een belang heeft om daarmee eventueel te manipuleren.

Een voorbeeld: de laatste maanden waren er soms felle reacties op mijn
sterke twijfel aan Thomas de Graaf. Bij enkelen bleek er een belang achter
te schuilen. Dat wil ik dan weten. Dat zal mijn reactie mede bepalen.

Henk Vreekamp, Utrecht.

P.S. Een vraag vanuit de rimboe van Timboektoe: wat is een "Lastagier"? Een
bewoner van "Lastage"? En ligt dat dan toch in Zuid-Italie?