Sorry, nu even real life tussendoor

fert 6565 fert6565 at HOTMAIL.COM
Fri Nov 1 02:01:16 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters

Ik ben me er van bewust dat dit in principe niet het medium is om
onderstaand stuk door te mailen
Ook wil ik hierbij geen direkt politiek standpunt innemen
Maar ik wil het jullie niet onthouden:

Mijn eigen ervaring van vandaag

Tijdens afrit A* naar A* weigerde mijn verhikel zich verder voort te bewegen
wegens een totaal lege benzinetank. Er zat niets anders op dan mijn heilige
koe in de vluchtstrook te parkeren, de wegenwacht te bellen,met mijn collega
uit de auto te stappen en vanachter de vangrail op de wegenwacht te wachten
wat nou niet echt een pretje is bij een gevoelstemperatuur van min 15
graden. Na 25 minuten arriveerde een  medewerker van de wegenwacht en vroeg
van een klein afstandje wat er aan de hand was. "Waarschijnlijk geen bezine
meer" antwoordde ik, waarna de medewerker terugliep en een jerrycan met
benzine uit zijn achterklep toverde.

Toen hij op het punt stond de jerrycan in de benzinetank van mijn vehikel te
legen gebeurde er iets merkwaardigs, op de drukke snelweg remde een nieuw
type mecedes zeer krachtig en nadat hij tot stilstand was gekomen
manouvreerde de chauffeur vanaf de 3e rijstrook de auto tussen alle rijdende
auto's door richting de vluchtstrook. Aangekomen op de vluchtstrook ,z'on
100 meter voor ons vanuit de rijrichting bekeken,  kwam de auto
achteruitrijdend op ons af  en kwam tot 20 meter van ons tot stilstand. De
wegenwacht mompelde dat ze waarschijnlijk de weg kwamen vragen  Met
verbazing sloegen wij deze capriolen gade en de wegenwacht liep op de auto
af om de inzittende en chauffeur te waarschuwen  dat dergelijk weggedrag
uiterst gevaarlijk voor hun en hun medeweggebruikers was. Voordat de man
iets kon zeggen stapte er een noord-afrikaans type uit de auto en begon
onmiddellijk in nederlands met een marokaans accent  de wegenwacht te
bedreigen "jij moet me helpen" "ik betaal wegenwacht en jij meteen helpen
 nu" "ik heb een tante bij de wegenwacht en ik weet jou te vinden" . Uiterst
opmerkelijk was dat de auto een frans kenteken droeg en er ontstond een
vreemd agressief sfeertje waar ik meteen een vermoeden kreeg dat dit fout
zou kunnen gaan. Voor de chauffeur van de auto gingen de "onderhandelingen"
blijkbaar niet snel genoeg en stapte ook uit ging om de wegenwacht heen
staan, wijdbeens en met zn armen in de zij met een lichaamstaal die sprak
van onmiddelijke molestatie van de wegenwacht indien hij niet onmiddellijk
op de wensen van zijn handlanger wenste in te gaan. Trillend op zn benen
liep hij, nadat hij had beloofd hun te helpen bij het pompstation 700 meter
verderop, onze kant op en moest even recupereren van de gebeurtenissen. Er
kwam zo'n innerlijke woede bij me op dat ik meteen, onervaren als ik
blijkbaar toch was , alle mogelijkheden met de man besprak om deze
klootzakken te pakken. "de politie doet hier niets aan meneer, het bleef bij
bedreigingen dus ja , en ik heb ook wel ergere dingen meegemaakt" "ik ga ze
zometeen wel helpen , ik heb mn vrouw beloofd dat ik vanavond weer heel
thuis kom" Wij werden geholpen en vervolgden onze reis om meteen bij dat
pompstation 700 meter verderop vol te tanken. Tijdens het tanken stond de
mercedes met het franse kenteken bij de "rust"parkeerplaatsen. De
wegenwachtauto voegde zich bij de "arme pechvogels" en ging aan het werk. Op
het moment dat de chauffeur in de auto aan de wegenwacht aan het uitleggen
was wat er mankeerde bekeek de andere  nog even gauw of er wat van zijn
gading in de wegenwacht auto te vinden was. Blijkbaar was de portier
afgesloten en daarna deed hij even alsof hij de gele auto als creatie wel
mooi vond. Wij reden na betaald te hebben bij de kassa voorbij de 2 mannen
en de wegenwacht bij de "rust" parkeerplaatsen en er leek weinig aan de hand
en vervolgden onze weg. Een kwartier later werd ik door desbetreffende
wegenwacht opgebeld en bedankt dat ik de wegenwacht morele steun had
gegeven. Hij meldde vervolgens dat de heren niet konden aantonen lid te zijn
van de wegenwacht, niet wilden of zich konden legitimeren, niet wilde
betalen en valse gegevens hadden verstrekt voor de administratieve
afhandeling. De wegenwacht: "als ik tegen de politie zeg dat iemand valse
gegevens verstrekt heeft, dan zeggen ze tegen mij dat ik dat wel fout
genoteerd zal hebben " Ik twijfelde alsnog de politie te bellen maar besefte
dat als deze wegenwacht dat voor zn eigen veiligheid niet wilde ,ik niet
degene was om dat dan wel te doen.

Wat een onmacht, wat een wereld , wat een schande

l de wit

Dit deed mij meteen weer denken aan het volgende artikel over agressie en
bedreigingen mbt hulpdiensten :

      Ambulances slachtoffer straatgeweld

      ROB ROMBOUTS

      AMSTERDAM - Ambulancepersoneel klaagt over agressie van publiek.
Banden worden lekgestoken en bemanningen worden bedreigd door automobilisten
die er niet door kunnen als de verpleegkundigen in een woning met een
patiënt bezig zijn.

      Ramen van ambulances worden ingeslagen door dieven die spullen uit de
inventaris willen. Met Koninginnedag werd een steen door het voorruit van
een ambulance gegooid. Naar de G- en de H-buurt in Zuidoost wordt alleen
gereden met politiebewaking. In flats willen mensen vaak in de lift geen
plaats maken voor een brancard. Chauffeur Ron Ent heeft meegemaakt dat een
onbekende binnenkwam toen hij op drie hoog bezig was met een patiënt. ''Ik
dacht dat het een familielid was. Dat was niet zo. Hij vroeg of het nog lang
ging duren. Anders zou hij de ziekenwagen zelf wel even verplaatsen.''

      Daarnaast zijn automobilisten minder bereid aan de kant te gaan als
een ambulance met zwaailicht en sirene nadert.

      Overigens rijden de ambulances in Amsterdam sinds 1 oktober niet
langer na elke 112-melding standaard met zwaailicht en sirene. Daarmee loopt
de Centrale Post Ambulancevervoer (CPA) nu in de pas met landelijke
richtlijnen. Telefonisten (allen verpleegkundigen) van de CPA bepalen per
melding of sirene en zwaailicht worden ingeschakeld. De centrale maakt
onderscheid tussen een zogeheten A1-melding, waarbij met spoed medische hulp
moet komen en een A2-melding, waarbij iets langer kan worden gewacht op
hulp.

      ''Als een kindje dreigt te stikken moet je gaan,'' zegt Alphons van
Munster, manager van de ambulances van de GG en GD. ''Maar het is natuurlijk
krankzinnig om voor een gekneusde vinger met honderd kilometer per uur door
de stad te rijden. Dan jaag je je medeburgers voor niets de stoep op.''

      Gevolg is dat lichter gewonden langer moeten wachten op hulp. Voor een
A-2-melding geldt een aanrijtijd van een half uur, voor een A-1-melding is
dat een kwartier (in de praktijk is dat nu zeven minuten). CPA-coördinator
André Raven schat dat in de eerste twee weken van oktober tien procent
minder vaak met sirene en zwaailicht is weggereden.

      De maatregel staat los van de ongevallen waarbij recent ambulances
waren betrokken, verzekert Martin Hommenga van de GG en GD.

      ''Ambulance-chauffeurs zijn professioneel en zeker geen cowboys. In
drie jaar tijd voerden de Amsterdamse ambulances van GG en GD en VZA
ongeveer 80.000 spoedritten uit. De keren dat er wat gebeurde zijn op de
vingers van een hand te tellen.''