Blauwdruk D66 in punten

Hans hans.hulst at PLANET.NL
Thu May 30 19:37:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Volgens mij behoorden de ideeen van LPF (je 'rolmodel' in deze discussie
> als ik het goed begrijp) tot de minst doordachte.

Als je goed hebt gelezen heb je me in mijn reply  zien schrijven dat ik op
Thom heb gestemd. Bovendien had ik het over Fortuyn als borrelprater op niveau
en als een paljas die in een gat is gedoken. De LPF is dus niet mijn rolmodel. De
LPF is een ego-trip van een man die minister-president wilde worden en op een
opportunistische manier een reservoir van onvrede aanboorde dat de
gevestigde partijen tot de nok toe hadden gevuld.

> En de hang naar simpelheid is begrijpelijk, maar vergeet niet dat
> iedereen van simpele ideeen houdt. Ook degenen voor je hebben het
> bekende "tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische
> bezwaren" moeten ontdekken, en de neeslag daarvan vind je natuurlijk
> terug in al die mistige compromissen (naast een hoop onzin en
> spinnewebben wellicht).

Simpel is aantrekkelijk, akkoord. Maar waar heb ik geschreven dat er voor
ieder probleem een simpele oplossing was? Ik had het over drie lieden
met kritische zin en creativiteit die tot interessantere oplossingen zouden
kunnen komen dan een partijkader van duizenden. Ik heb niet gezegd
dat daarbij geen bronnen geraadpleegd zouden kunnen worden of dat er
geen doorrekeningen plaats zouden kunnen vinden. Ik schreef alleen
dat die drie het eens zouden kunnen worden over een oplossing - zelfs
een ingewikkelde! - en dan dat niet zo'n typisch rijstepap-geval zou zijn.
Bovendien: er bestaan ook simpele oplossingen. Dat wil men in het
Haagse nog wel eens vergeten.

Overigens vind ik het flauw om te beweren om mensen met ideeen
te herinneren aan het feit dat er wetten en praktische bezwaren in de
weg staan. Op die manier kunnen we wel ophouden briljante oplossingen
te verzinnen. Het is immers toch hopeloos.

> Ik zie echt niet waarom kleine creatieve, geinspireerde (ga zelf maar
> even door met adjectieven ...) clubjes hun ideeen niet binnen politieke
> partijen zouden kunnen droppen.

Omdat ze worden ' geabsorbeerd' door voorzichtigere lieden en mensen
die hun eigen piketpaaltjes willen slaan. Heb het zien gebeuren. Er
zingen in dit land een hoop goede oplossingen rond die niet opgepikt
worden. Heb het dan niet over mijn eigen hersenspinsels hoor...;-)
Ben maar een eenvoudige journalist waarin weleens een politiek getinte
gedachte opborrelt.

> Alleen als je uitsluitend zelf minister-president wilt worden, of
> anderszins de macht of het krediet voor je ideeen niet wilt delen

Zou best minister president willen worden, ware het niet dat ik
ongeschikt ben voor deze zware en verantwoordelijke functie ;-)

> Als een partij niet gevoelig is voor goede, aansprekende ideeen (sowieso
> nodig voor electoraal succes), dan is er daar iets goed mis.

Klopt. Maar waar zijn die ideeen? Als ik de programma' s van de
' grotere' partijen er op nasla staan die geschriften vol met gewoontewijsheden
die de laatste decennia diep zijn ingesleten. Ik moet de eerste mens nog
tegenkomen die een Nederlands partijprogramma ter hand neemt en trillend
verklaard dat voor hem de luiken zijn opengegaan en de mist is opgetrokken.

> Uiteraard, als de ideeen met de uitgangspunten van geen enkele andere
> partij sporen, of op kortzichtige wijze afgewezen worden, by all means,
> richt een nieuwe partij op.

Heb dat in mijn studententijd een keer gewaagd. Wonderwel kon er
- we hebben het over 1994 - nog op me gestemd worden ook, hoewel van
dit voorrecht slechts spaarzaam gebruik is gemaakt. We noemden ons
in die tijd Jong Sociaal Liberalen. Dus erg vreemd is het niet dat ik
op deze lijst weleens mijn geluid laat horen. Sindsdien ben ik overigens
politiek dakloos.

Aan nieuwe partijen waag ik me overigens niet meer. Daarvoor moet je
helaas een aantal miljoenen en wat bekende gezichten meenemen. De
brug is in Den Haag opgehaald, de krokodillen zorgen ervoor dat er
niemand over de slotgracht zwemt.

Toch blijft het leven leuk, zeker als de zon schijnt en het WK voetbal
in aantocht is ;-)

Groet,

Hans Hulst.