D66 als groene partij (was: Re: D66, de discussie stond stil)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu May 30 19:30:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hans Giesing wrote:

> Toch heeft Groenlinks het imago van de groene partij gekregen. Moeten we  het heroveren? Hoe??

Tja, dan zullen we onszelf groenD66 moeten noemen :-)

Profileren kan door tamtam te maken. Daarvoor moet je geschikte
onderwerpen opbouwen, als ware het een nieuw product. In aanmerking
komen dingen als: aan de kaak stellen van opvallende misstand/falen,
lanceren leuze met daarachter volwaardig maar begrijpelijk plan, het
adopteren van geslaagde buitenlandse voorbeelden. Maar ook plaatselijke
acties, het aan de orde stellen van ongewenste neven-effecten van
beleid, het spelen van luis in de pels. Daarnaast kunnen we proberen
iemand van D66 alls officiele 'groen'-goeroe in de media geaccepteerd te
krijgen.

Om veelbelovende onderwerpen te kunnen opbouwen moet er meer methode
acter zitten dan simpel brainstormen. Zo'n methode kan natuurlijk ook
voor allerlei andere onderwerpen ingezet worden.

Ik vind dat we op de site van ministervanboxtel veel kunnen opsteken
over de manier waarop je projecten opzet, uitwerkt en uitvoert, maar we
moeten ook een 'mentale gereedschapskist' hebben met methoden om ideeen
te verzamelen en te combineren, te verbeteren en te selecteren.

Om een veelbelovend onderwerp te noemen (en een wat goed geschikt is
voor akties en publiciteit), het is bekend dat milieuregels slecht
gehanteerd worden. Evaluatie van de regelgeving (waar loopt het het
ergst mis), hoe maken we beter uitvoerbare regels, waar zitten er
'gaten', hoe pakken we de oorzaken van onverantwoordelijk of
'dom'/risicovol gedrag aan. Kennis aanbieden/verzamelen bij alle
betrokken partijen. Evaluatie oorzaken en vermijdbaarheid incidenten.

Ik wil niet zo ver gaan als het destructieve (maar effectieve)
juridische actievoeren van onze Fortuyn-moordenaar, maar het middel
hoort wel in onze tas te zitten voor de gevallen dat het gebruik
onomstreden is (en mooie publiciteit oplevert).

Bart Meerdink