Fw: Blauwdruk D66 in punten

Hans Hulst hans.hulst at PLANET.NL
Thu May 30 16:00:34 CEST 2002

Tjerk schreef:

>Wat doe je vervolgens als een gutsy uitkomst van drie mannen, die zich in
>een issue vediept hebben, nu niet door de rest van de samenleving gedragen
>wordt?

Ik doe niets. De kiezer mag kiezen en zeggen wat hij/zij ervan vindt. Valt het niet in de smaak dan gaat het niet door. Dat is democratie, toch? En idealiter zijn er natuurlijk meerdere inhoudelijk slagvaardige clubjes die ieder hun eigen duidelijke keuzes voorleggen aan de kiezer...

Het enige wat ik wilde zeggen is dat de kiezer weer echt iets te kiezen moet krijgen en liefst op zo'n manier dat die keuzes geen imago-keuzes zijn maar gaan over standpunten die goed overdacht zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een klein groepje creatieve geesten in dit opzicht meer kan betekenen dan een groot log partijapparaat waar alles tot in het oneindige doorgeakkerd wordt.

Politieke partijen lijken onderdeel te zijn geworden van het probleem. Helaas zijn ze wel zo slim geweest om het stelsel zo dicht te timmeren dat er voor kleine clubjes met goede ideeen geen plaats meer is. Of je moet je zoals borrelprater op niveau Pim Fortuyn in de rug gesteund weten door mensen met geld en een stevige wind mee vanwege maatschappelijk onvrede over de politiek die muurvast zit.

Groet,

Hans Hulst.