Fw: Blauwdruk D66 in punten

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu May 30 17:00:39 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hans Hulst wrote:

> Het enige wat ik wilde zeggen is dat de kiezer weer echt iets te kiezen moet krijgen en liefst op zo'n manier dat die keuzes geen imago-keuzes zijn maar gaan over standpunten die goed overdacht zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een klein groepje creatieve geesten in dit opzicht meer kan betekenen dan een groot log partijapparaat waar alles tot in het oneindige doorgeakkerd wordt.

Volgens mij behoorden de ideeen van LPF (je 'rolmodel' in deze discussie
als ik het goed begrijp) tot de minst doordachte.

En de hang naar simpelheid is begrijpelijk, maar vergeet niet dat
iedereen van simpele ideeen houdt. Ook degenen voor je hebben het
bekende "tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische
bezwaren" moeten ontdekken, en de neeslag daarvan vind je natuurlijk
terug in al die mistige compromissen (naast een hoop onzin en
spinnewebben wellicht).

> Politieke partijen lijken onderdeel te zijn geworden van het probleem. Helaas zijn ze wel zo slim geweest om het stelsel zo dicht te timmeren dat er voor kleine clubjes met goede ideeen geen plaats meer is. Of je moet je zoals borrelprater op niveau Pim Fortuyn in de rug gesteund weten door mensen met geld en een stevige wind mee vanwege maatschappelijk onvrede over de politiek die muurvast zit.

Ik zie echt niet waarom kleine creatieve, geinspireerde (ga zelf maar
even door met adjectieven ...) clubjes hun ideeen niet binnen politieke
partijen zouden kunnen droppen.

Alleen als je uitsluitend zelf minister-president wilt worden, of
anderszins de macht of het krediet voor je ideeen niet wilt delen lijkt
me een eigen mini-partij een logische keuze. Maar je loopt dan wel tegen
problemen in de personele sfeer op (niemand om het werk te doen).

Als een partij niet gevoelig is voor goede, aansprekende ideeen (sowieso
nodig voor electoraal succes), dan is er daar iets goed mis.

Uiteraard, als de ideeen met de uitgangspunten van geen enkele andere
partij sporen, of op kortzichtige wijze afgewezen worden, by all means,
richt een nieuwe partij op.

Bart Meerdink