D66, de discussie stond stil

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu May 30 15:00:44 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hans Giesing wrote:

> Niet iedereen ligt in coma. Integendeel, de discussie is levendiger dan ooit. Hier ben ik in een reactie op Hein al op ingegaan. Anderzijds, een wezenlijke discussie is de afgelopen acht jaar niet gevoerd. Dat hoef je niemand te verwijten, maar het is wel een van de oorzaken dat we nu verdomd weinig te melden hadden (op wat discussies in de marge na dan).

Voor zover dat inderdaad het geval is (ik ben pas n.a.v. de 'Nieuwe
Democraten' weer wat actiever geworden), dan is dat best erg. Het
interesseren en actieveren van leden is een kerntaak, schept de
noodzakelijke basis voor een goed functionerende partij.

> Ook dan is het van belang je af te vragen wat je  als partij nog toevoegt. Ik speel nu even de rol van advocaat van de duivel, maar ik heb de afgelopen periode de nodige moeite gehad om onder woorden te brengen wat nu echt de vernieuwende dingen waren die D66 wilde gaan doen. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik heb het gevoel dat meer mensen dat dachten. Acht jaar geleden was dat makkelijker. D66 zou een aantal zaken regelendie altijd waren blijven liggen. dat was tenminste te verkopen.

Een partij die open staat voor alle ideeen, creatief en flexibel is, zou
met een aansprekende visie moeten kunnen komen. Tenminste, voor dat deel
van de bevolking dat sympathiek staat tegenover onze uitgangspunten (en
dat is misschien wel een meerderheid!). Een zwaktebod dus dat we daar
niet in geslaagd zijn.

> Overigens heb ik geen gebrek aan ideeen, ik heb dan ook geen idee waarom je het nu ineens op de man speelt. Ik ga zo'n discussie niet aan om em te winnen ofzo, ik wil erachter komen wat het probleem met D66 is.

Mijn bedoeling was niet om op de man te spelen, ik wilde alleen zeggen
dat dat jouw perceptie van 'ons' en jouw perceptie van het gebrek aan
nieuwe ideeen wellicht niet klopte.

Sorry als je je aangevallen voelde.

Bart Meerdink