D66, de discussie stond stil

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu May 30 15:06:24 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hans,

Ik ben het eens met met name je onderstaande stelling uit je eerste
bijdrage:

> D66 heeft dus weinig herkenbaar profiel meer. Daarom zul je opnieuw op
zoek
> moeten gaan naar je reden van bestaan. Als die er niet is moet je stoppen
> met je partij, een groot feest geven en elkaar bedanken voor de fijne
jaren.
> Wat is er mooier dan uiteindelijk te kunnen stoppen met het idee dat het
je
> gelukt is.

Het profiel van D66 is er niet meer. We worden nog steeds, en waarschijnlijk
tot in lengte van dagen, vereenzelvigd met staatskundige vernieuwingen. Hoe
belangrijk ook, en hoe hard we ook moeten streven naar het verrijken van de
demokratie, daarmee profileer je je niet en is te weinig als reden van
bestaan en om kiezers te trekken. We hebben gewoon een heel goed program,
dat ook steeds meer erkenning begint te krijgen, maar het profiel is er
niet. Als ik me als D66er kenbaar maak, wordt er over het algemeen wat
lacherig gedaan: flets, saai, middenpartij, vlees noch vis, en dan zit je al
gauw in een discussie of dat nu wel verstandig is: een gekozen burgemeester.
ik geef toe dat de PvdA en VVD anno nu schijnprofielen hebben (links, komt
op voor de zwakkeren/rechts, soms liberaal, staat voor de werkgevers ), en
de LPF Pim fortuijn als profiel, maar het vormt wel een herkenningspunt voor
velen in Nederland, die de demokratie wel belangrijk vinden, maar daar houdt
hun kennis dan al zo'n beetje op.

Vrijzinnig demokratisch en sociaal liberaal zijn beide mooie kenschetsen,
maar leveren geen herkenbaar en aansprekelijk profiel op.

Groet,

Tjerk