D66, de discussie stond stil

Hans Giesing h_giesing at HOTMAIL.COM
Thu May 30 14:14:03 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijst,

Zonder nou dirct in de verdediging te willen duiken (het was vooral als een
discussiestuk bedoeld) ga ik toch even op een paar dinegn reageren.

>D66 mist het grote gebaar, de ambitie, de inspirerende visie. Maar
>beschuldig nou niet 'iedereen' ervan in coma te liggen!

Niet iedereen ligt in coma. Integendeel, de discussie is levendiger dan
ooit. Hier ben ik in een reactie op Hein al op ingegaan. Anderzijds, een
wezenlijke discussie is de afgelopen acht jaar niet gevoerd. Dat hoef je
niemand te verwijten, maar het is wel een van de oorzaken dat we nu verdomd
weinig te melden hadden (op wat discussies in de marge na dan).

>Zie weer vorige opmerking. D66 gaat niet over >het 'binnenhalen' van
>pruts-puntjes, het gaat over openstaan voor mensen, >ideeen, wensen,
>vernieuwing, constructief, vanuit (o.a.) liberaal >perspectief.

Dat is waar, maar hetzelfde zullen ook andere partijen zeggen. Bovendien is
er geen burger die je hiermee over de streep trekt. De vraag is telkens: "
wat heb IK eraan?"

>De toekomst kun je slechts in beperkte mate voorzien, het bestaansrecht
>van D66 ligt niet zozeer in specifieke partij-punten (daarmee kun je
>gemakkelijk ingehaald worden door de werkelijkheid), maar in de
>openheid, integriteit, en de intentie om het algemeen belang te dienen
>vanuit een bepaald politiek perspectief. Standpunten innemen is nuttig,
>maar je moet ze altijd ter discussie durven te stellen.

Ook dan is het van belang je af te vragen wat je  als partij nog toevoegt.
Ik speel nu even de rol van advocaat van de duivel, maar ik heb de afgelopen
periode de nodige moeite gehad om onder woorden te brengen wat nu echt de
vernieuwende dingen waren die D66 wilde gaan doen. Dat kan natuurlijk aan
mij liggen, maar ik heb het gevoel dat meer mensen dat dachten. Acht jaar
geleden was dat makkelijker. D66 zou een aantal zaken regelendie altijd
waren blijven liggen. dat was tenminste te verkopen.

>Het milieu kan niet 'aan groenlinks overgelaten worden'. Ten eerste gaat
>het helemaal niet zo goed met het milieu, ten tweede gebeurt er te
>weinig. Er is volop ruimte voor nieuwe ideeen.

Toch heeft Groenlinks het imago van de groene partij gekregen. Moeten we het
heroveren? Hoe??

>De gedachte dringt me aan me op dat jij, als schrijver van dit stukje,
>veel te gemakkelijk je ideeen (of gebrek daaraan) op anderen projecteert!

Wat ik met het bovenstaande stukje bedoelde is geen spot, of het projecteren
van iets op iemand ansders, maar om aan te geven wat de consequentie is van
het niet opnieuw vinden van bestaansrecht. Dan kun je jezelf en anderen
bezig gaabn houden en elkaar gaan vermaken, maar dan houd je elkaar voor de
gek. Tuurlijk geloofik in bestaansrecht voor D66, maar dan moeten WIJ op
zoek gaan ernaar.

Overigens heb ik geen gebrek aan ideeen, ik heb dan ook geen idee waarom je
het nu ineens op de man speelt. Ik ga zo'n discussie niet aan om em te
winnen ofzo, ik wil erachter komen wat het probleem met D66 is.

>D66 is volgens mij helemaal niet bang om ergens voor >uit te komen (en
>staat al te boek als liberaal, progressief, >democratisch). Aan het
>labeltjes plakken ligt het allemaal niet.

Hmm, dat labeltje sociaal liberaal heeft ons in ieder geval weinig verder
gebracht, wat het in moest houden is nooit echt ingevuld, en ik heb er meer
iets bij van 'vlees noch vis'. Als je naar onze partij kijkt zijn wij toch
eigenlijk de ENIGE Liberale partij van Nederland. Laten we dat dan ook gaan
verkopen, dat spreekt meer aan dan dit ondertiteltje. Dat is dan ook wat
eenvoudiger in te vullen dan het vage sociaal liberaal.

gr,

Hans Giesing
hans at jongedemocraten.nl
www.hansgiesing.cjb.net

MSN Foto's is de makkelijkste manier om je foto's te delen met anderen en af
te drukken: http://photos.msn.nl/Support/WorldWide.aspx