NS (voorheen: ziekenhuizen)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon May 27 18:58:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven wrote:

 > De vaste boekenprijs is flauwekul en wie er voor pleit zet zichzelf
voor aap. En wel hierom. Een geduldige en zuinige consument wacht rustig
totdat ie z'n slag kan slaan in de ramsj. Het vasthouden aan de vaste
boekenprijs omgeven met allerlei drogredenen maskeert de analyse van de
feiten. En het feit is dat er veel te veel boekwinkels in Nederland zijn
ten opzichte van het aantal inwoners.

Okee, zal ik de aap spelen en de flauwekul verdedigen :-)  Ik heb me
vooralsnog door het stukje van Diettrich/Halsema (op zijn site) laten
overtuigen dat de vaste boekenprijs niet zo gek is als je een gevarieerd
en fijnmazig boeken-aanbod wilt stimuleren. Vooral de paragraaf met
ervaringen in andere Europese landen gaf bij mij de doorslag.

Overigens, als ik bereid ben altijd een paar jaar achter te lopen, en
mijn keuze tot de ramsj te beperken, ja dan ben ik goedkoper uit. En ik
kan ook in de bieb terecht. So what?

 > Op vakantie in America bracht ik uren door in schitterend grote
boekwinkels met een veel en veel groter assortiment dan de Nederlandse
boekhandel. En de Nederlandse boekhandel zich maar op de borst slaan dat
ze zo'n groot assortiment hebben. Larie, regelrechte larie. Feit is wel
dat er in America veel minder boekwinkels. Maar de boekwinkels die er
zijn, zijn veel groter, veel beter, hebben een beter en breder
assortiment, hebben lekkere leeshoekjes waar je op je gemak kunt zitten
of liggen en een boek echt kunt inkijken en ondertussen rustig een kopje
koffie kunt drinken. Echt heel gezellige winkels. Fantastisch.

Als ik je goed volg dan zouden ook 'schitterend grote supermarkten'
beter zijn dan plaatselijke pruts-supermarktjes?

En zou het misschien nog van belang zijn dat het Engelse taalgebied zo
veel groter is dan het Nederlandse?

 > In Nederland zitten we als fervente boekenlezer opgescheept met door
hobbyisten opgezette hobbymatig opgezette prutswinkeltjes met een
k**-assortiment, waar je niet of nauwelijks kunt zitten of liggen en
waar al helemaal geen koffie is te krijgen.

In Nijmegen komt Dekker vd Vegt aardig in de buurt van je ideaal hoor...

 > En wie zijn nou grotere koffieleuten, de Hollanders of de Amerikanen?
Hollandse boekhandelaren zijn vreselijke amateurs die het liefst hun
hobby gesubsidieerd zijn, desnoods ten koste van alle belastingbetalers.

Tot mijn spijt verdwijnt Han Maasen, de enige boekhandel (naast de
Bruna's dan) uit mijn deel van Nijmegen. Moet ik nu van je aannemen dat
ik er er op vooruit gegaan ben?

 > Weg met die vaste boekenprijs en wel onmiddellijk. En laat al die
hobbyzaakjes zo snel mogelijk failliet gaan, komt er vanzelf ruimte voor
serieuze professionele (ketens) van boekwinkels waar de klant koning is
en service voorop staat. Dan moet wel in veel plaatsen eerst het
gemeentebestuur en de ambtenaren aan de galg, omdat die vinden dat een
boekwinkel van een paar duizend vierkante meter niet mag. Schijnt
namelijk niet te mogen van het gajes op het stadhuis om een
goedbereikbare winkel van een paar duizend vierkante meter op te zetten.
Stelletje mislukte sovjet-apparatsjiks.

Je bent toch niet al te overtuigend, Ad, ondanks je ferme taalgebruik,
of misschien vanwege je ferme taalgebruik...

Bart Meerdink