Belasting diskette

Rene Schouwstra renes68 at WANADOO.NL
Mon May 27 20:10:00 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Is het eigenlijk niet raar dat de balasting dienst de belastingdiskette alleen
voor ms-windows uitbrengt, terwijl ze zelf toegeven dat ze het gebruik van de
diskette willen promoten door het aangifte formulier wat moeilijker te houden?
(in welk programma ik dat te horen kreeg weet ik even niet meer).

Nu ben ik een Linux-lover, maar heb tot voor kort speciaal voor de
belastingdienst een (minder legale) versie behouden, maar ga nu gewoon weer over
op het formulier. Goed, okee, veel mensen gebruiken ms-windows. Opzich lijkt
het dan handig om alleen de grote groep te bedienen, maar veel van die versies
zijn niet legaal, en als de belastingdienst dan het gebruik van de diskette wil
promoten, promoten ze ook indirect het gebruik van illegale software (om maar
niet te spreken over de eenzijdige marktwerking om het woord maar weer eens te
gebruiken).  Mijn standpunt hierin is dat de belastingdienst een platform
onafhankelijke belastingdiskette moet bieden (of naar diskettes voor
ms-windows, Beos, Mac/Apple, Linux, evt. ms-dos, naar wens).
Zou dit ook een D66 standpunt kunnen zijn? Mij lijkt het dat het wel past
naast heel-NL-aan-de-breedband.

Een andere slogan voor de belastingdienst kan natuurlijk ook:
"gemakkelijker kunnen we het niet maken, illegaler wel"

Rene