D66 in verandering

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon May 27 17:28:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:09 27-05-2002 +0200, Erik van Buiten wrote:

>1. De enorme fixatie op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer.

Goed punt, Erik. Het lijkt wel of de tweede Kamerfractie het centrum van de partij is geworden. En dat is zij (hij?) niet. De fractie is misschien het meest zichtbare deel, met name tijdens campagnes, maar het is de partij =in haar geheel= die aan vernieuwing toe is.

Maar dan....wat ís vernieuwing? Nieuwe woorden, nieuwe labels, nieuwe namen? Nee, mijns inzien gaat het om bezieling. Het weer écht enthousiast worden voor het gedachtengoed en de fascinerende mogelijkheden van het progressieve liberalisme en de sociaal bewogen en tot de wortel gaande (radicale) democratische gezindheid. Alleen met dit soort bevlogenheid komen we terug bij een breed electoraat. Het blijkt steeds opnieuw tijdens campagnes: alleen als politici écht geloven in wat ze uitdragen springt de vonk over op de kiezer.

>2. Opvallend vaak worden (oud-)JD-ers genoemd die de toekomst van D66 moeten
>veiligstellen. Als oud-JD voorzitter in Groningen durf ik te stellen dat
>mensen die ooit tussen de grofweg 200 actieve jonge leden van de JD leuke
>dingen gedaan hebben, niet automatisch geschikt zijn om vorm te geven aan de
>toekomst van D66. De JD heeft D66 veel goeds en veel goede mensen gebracht,
>maar laten we ook daar buiten kijken!

Klopt, maar mijn ervaring met JD-ers in in het algemeen uitstekend. Scherpe, zelfbewuste, goed formulerende jonge mensen. Tijdens de campagne heb ik heel goede ervaringen opgedaan met de JD.

>Met ruim 12.000 leden en ruim 400.000 kiezers, die zeer verschillen in
>achtergrond en betrokkenheid, heeft D66 nu mensen nodig die vol enthousiasme
>bereid zijn aan de partijkar te trekken.

Ook dat klopt, maar enthousiasme krijg je niet cadeau. Letterlijk betekent enthousiasme de goddelijke vonk aansteken (En-Theos, Grieks). Die vonk moet dan wel eerst gevonden (of hervonden) worden. D66 was ooit een partij van idealen, visie en baanbrekende ideeën. Nu lijkt D66 op een partij van bestuurders, carrierepolitici en staatsrecht-hervormers. We moeten terug naar de oorsprong.