D66 in verandering

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Mon May 27 17:09:41 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Tjerk wrote: Wel eens overwogen, dat er binnen 4 jaar al weer verkiezingen
kunnen zijn en
dat de huidige nummers 9 t/m 13 dan zelfs helemaal niet meer terugkeren op
de
lijst?

Lijsters,

Met interesse volg ik de discussie over de gewenste vernieuwing in de
partij. Twee dingen vallen me in het algemeen wat dingen in negatieve zin
op:

1. De enorme fixatie op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer.

Hoe zit het met de vernieuwing voor de Provinciale Staten(nog 1 jaar?), met
bestuurs-samenstellingen en met de vernieuwing voor de gemeenteraden? Wat
gaan we daar anders doen, inhoudelijk en organisatorisch? Scherper?
Zelfbewuster? Consquenter? Meer campagne? Hoe dan?
Vernieuwing is meer dan ruimte bieden aan hen die "nog niet aan de beurt
zijn geweest". We hebben meer leden nodig, meer kiezers, en meer en
diversere actieve leden.

2. Opvallend vaak worden (oud-)JD-ers genoemd die de toekomst van D66 moeten
veiligstellen. Als oud-JD voorzitter in Groningen durf ik te stellen dat
mensen die ooit tussen de grofweg 200 actieve jonge leden van de JD leuke
dingen gedaan hebben, niet automatisch geschikt zijn om vorm te geven aan de
toekomst van D66. De JD heeft D66 veel goeds en veel goede mensen gebracht,
maar laten we ook daar buiten kijken!

Met ruim 12.000 leden en ruim 400.000 kiezers, die zeer verschillen in
achtergrond en betrokkenheid, heeft D66 nu mensen nodig die vol enthousiasme
bereid zijn aan de partijkar te trekken. Ook de veel genoemde
kamerkandidaten zoals Ageeth Tellemans en Dennis Hesseling (ze waren deze
campagne toch wat onzichtbaar..) moeten nu niet wachten met hun bijdrage aan
de partij-vernieuwing tot ze aan de beurt zijn in de kamer of wachten op de
volgende kandidaatstelling. De partijleiders van de toekomst moeten zich nu
laten zien, zoals Hein en Michiel nog steeds zichtbaar zijn.

Groeten,

Erik van Buiten